Autojen katalysaattoreita vohkitaan nyt jopa kirkkaassa päivänvalossa – Romukauppa käy kuumempana kuin koskaan
Autojen kierrätys on nyt vilkkaampaa kuin koskaan aiemmin. Asiasta kertoo Autoalan Tiedotuskeskus.
Traficomin romutuspoistotilastojen perusteella tämän vuoden ensimmäisen viiden kuukauden aikana kierrätys on kasvanut 63 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Taustalla on metallien hinnan nousu: esimerkiksi teräksen ja kuparin maailmanmarkkinahinnat ovat peräti kaksinkertaistuneet.
Kierrätysintoa ovat lisänneet myös romutuspalkkio ja yleisen ympäristötietoisuuden lisääntyminen.
Kierrätysmarkkinoiden kasvun varjopuolena on se, että arvossaan olevia osia viedään myös laittomin keinoin. Katalysaattorivarkaudet ovat yleistyneet ensin romuttamoilla, mutta nyt yksittäisiä katalysaattoreita lähtee varkaiden mukaan jo parkkipaikoiltakin – jopa kirkkaassa päivänvalossa.
Pakokaasupäästöjä vähentävissä katalysaattoreissa on erityisen arvokkaita metalleja, kuten rhodiumia, palladiumia ja platinaa. Siksi varkaat ovat valmiita ottamaan niiden hankkimisessä riskejä.
– Varkaudet aiheuttavat merkittäviä aineellisia tuhoja, koska autosta rikotaan samalla maskeja, puskureita, jäähdyttimiä, ilmastointilaitteita, välijäähdyttimiä, lukkopeltejä, konepeltejä, pohjalevyjä, pakosarjoja ja turboja, kertoo Autopurkamoliiton hallituksen puheenjohtaja Veli-Matti Jalonen.
Jalosen mukaan erityisen pahaa jälkeä autoon tulee silloin, kun katalysaattori irroitetaan nopeasti.
Lisäksi katalysaattorin sisällä on terveydelle vaarallisia aineita, eikä sitä saa missään nimessä purkaa itse. Terveysriski on välitön ihokosketuksessa ja syntynyttä pölyä hengitettäessä.
Katalysaattorin peukalointi huomataan yleensä katsastuksessa, ja Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan asiaan pitäisi aina reagoida. Toinen varkauksia vähentävä tekijä voisi olla käteisen käytöstä luopuminen kierrätysalan kaupankäynnissä.
Tiedotteessa peräänkuulutetaan myös viranomaisten vastuuta. Tullilla pitäisi olla mahdollisuudet puuttua käytettyjen katalysaattoreiden maastavientiin, jos niiden alkuperää ei pystytä jäljittämään.
– Myös sisämarkkinoiden pyhään sääntöön tavaroiden vapaasta liikkumisesta tulee voida puuttua, jos havaitaan rikollista toimintaa. Millekään alalle ei tarvita yhtään lisää harmaata taloutta. Tätä varmasti myös verottaja kannattaa lämpimästi, pohtii Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali.