Junailua
Valtioneuvoston tiedotteessa kerrotaan meille jokaiselle tutuiksi tulleista raideliikennehankkeista. Tiedotteessa kerrotaan investointiedellytyksistä sekä rahoitusmahdollisuuksista. Kustannukset olisivat kaikille ratahankkeille; Turun tunnin junalle, Suomi-radalle sekä Itäradalle yhteensä arviolta huimat noin 10 miljardia euroa.
Tiedote ei ota kantaa hankkeiden toteutumiseen, mutta tiedotteen luettuani keksin vähän argumentteja hankkeiden puolesta.
”Puolentoista” tunnin juna puhuttaa Varsinais-Suomessa sekä kotikaupungissani Salossa valtavasti, niin puolesta kuin vastaan. Prosessi 30 minuuttia nopeammasta junayhteydestä on monesta liikkuvasta palasesta kiinni, ja hankkeen hintalappu kasvaa päivä päivältä.
Hankkeen epävarmuus aiheuttaakin monelle harmaita hiuksia. Menetettyjen maa-alueiden sekä tonttien arvo on jo romahtanut hankkeen vaikutusalueella. Menetettävien maa- ja metsäalueiden menetys on ympäristöllisestä näkökulmasta valtava.
Päästöjen laskennallinen takaisinmaksu olisi 140 vuodesta jopa yli 300 vuoteen. Huoleni kääntyy myös yksityisiin maa- ja metsänomistajiin, sillä saatu korvaus lunastetuista alueista on marginaalisen pieni, ottaen huomioon ratahankkeen pitkäaikaiset vaikutukset.
Meille tavallisille kansalaisille hankkeiden hintalappu, 10 miljardia, tuntuu jo hankalalta hahmottaa. Viime vuonna liikenne- ja viestintäverkkoon osoitettiin valtion budjetista reilu 2 miljardia euroa, eli 20% ratahankkeiden summasta.
Maamme tiestö on hälyttävässä kunnossa.
Herääkin ajatus, että ratahankkeiden sijaan miljardeja voisi kohdennetaan jo olemassa olevan tiestön sekä liikenneverkoston parantamiseen sekä kehittämiseen. Kyseisellä summalla luulisi saavan nykyistä tiestöä paremmalle tolalle.
Keskusta on ainoana puolueena kyseenalaistanut valtion varojen suuntaamista ratahankkeisiin. Tiedämme, että tuleva vaalikausi tulee olemaan synkkää sopeuttamisen aikaa.
Onko siis oikea aika visioida valtion käyttävän rahaa kiskoilla puksuttaviin juniin ja raiteisiin, vaiko tiukassa tilanteessa oleviin yrityksiin sekä yksityistalouksiin?
Kirjoittaja on keskustanuorten hallituksen jäsen