Lukijalta: Ikääntyvä väestö luo kasvun markkinat
Entinen pääministeri Esko Aho sen totesi Kokkolan Kasvupäivä-tapahtumassa 23. elokuuta: Silver is the new green.
Vapaasti suomennettuna tämä tarkoittaa, että väestön ikääntyminen luo meille uuden, trendikkään kasvutoimialan. Tietenkin vain, jos innovatiivisia yrittäjiä, ja muitakin kuin hoivaa ja apuvälineitä tarjoavia, haasteeseen tarttuu.
Suomen väestöstä 2030-luvulle tultaessa 20, jopa 25 prosenttia on eri ennusteiden mukaan yli 75-vuotiaita. Kyseessä on valtava joukko toimintakykynsä, ammattiprofiilinsa ja taloudellisen asemansa perusteella hyvin erilaisia ihmisiä.
Jos tekoälyltä kysäisee, joukon kuvaajina ovat joko (solarium)ruskettunut, Donald Trumpia muistuttava golffari tai kumara, rollaattoriin nojaava vanhus.
Koko suuri kohderyhmä kannattaa kuitenkin luotettavasti analysoida. Ja tarpeita ja toiveita ei pidä kuvitella stereotypioihin nojautuen vaan ryhmää itseään kuunnellen.
Tarvetta ei niinkään ole materialle vaan palveluille ja älykkäälle palvelumuotoilulle, jossa teknologiaa hyödynnetään tehokkaasti samalla, kun henkilökohtainen asiakaspalvelu saa kunnianpalautuksen.
Ihmiset eivät käytä elävien ihmisten tuottamia palveluja pelkästään siksi, että eivät hallitsisi digitaalisia palveluita vaan siksi, että henkilökohtaisessa kontaktissa saat ostamastasi tuotteesta tai palvelusta kaipaamaasi tietoa. Kun kaikkea on saatavilla, räätälöimällä voi erikoistua.
Annanpa maanläheisen esimerkin. Hoidan vanhan äitini pankkiasioita, ja viikkotolkulla olen joutunut selvittämään kaksoislaskutuksen haasteita.
Puhelimitse en saa kiinni ketään, joka vastaisi minulle, miksi äidilleni sitkeästi lähetetään paperilasku, vaikka olen ilmoittanut selkeästi, että laskut on lähetettävä minun sähköpostiini. Tulee mieleen, että kyse on uunottamisesta. Lopulta kuitenkin tietojärjestelmät yskivät.
Ihminen ilmeisesti puuttuu tästä ketjusta. Maineenhallinnan kustannuksia yritykselle ei varmaan ole otettu huomioon, koska tuotantotalousinsinöörille, suomalaisen toimitusjohtajan prototyypille, ne ovat pelkkää hömpötystä.
Psykologia on keskeinen talouden moottori. Jos vanheneminen tuottaa pelkoa yksinkertaistusten ja aliarvioivien asenteiden vuoksi, sille pitää tehdä jotain.
Pelko poistuu vain, kun yhteiskunnan ilmapiiri muuttuu. Muutos lähtee liikkeelle siitä, että väestön ikääntyminen aletaan hyväksyä reaaliteettina ja mahdollisuutena eikä vain pois pyyhkäistävänä kauhukuvana.
Kannustan naisyrittäjiä tarttumaan tähän. Naisilla on empatiankykyä, vuorovaikutustaitoja ja – omista kokemuksistakin juontuvaa ymmärrystä – palvelumuotoiluun.
Usein onnistunut palvelu syntyy siitä, että ensivaikutelma samoin kuin mahdollinen reklamaatio otetaan huomioon viivan alla vaikuttavana tuloksena.
Nyt on palvelusektorilla tilaa uusille innovaatioille, joissa on aidot kasvun siemenet. Ja viennillekin avautuu mahdollisuuksia, kunhan suomalaiset ensin oppivat viestimään ja markkinoimaan.
Päivi Mononen-Mikkilä
puheenjohtaja, Suomen Keskustanaiset ry
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia. Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/