Suomalaisten lompakoissa raju muutos
Käteisen käyttö maksuvälineenä on vähentynyt.
Suomalaisista lähes kolme neljäsosaa on vähintään jokseenkin samaa mieltä seuraavasta väittämästä OP Pohjolan kyselyssä: “Pidän lompakkoa yleensä mukanani, kun lähden kodin ulkopuolelle”.
Nuorilla osuus on yhtiön mukaan muuta väestöä matalampi.
Nuoret ovat OP Pohjolan tiedotteen mukaan tottuneet käyttämään uusia maksutapoja ja pitävät harvemmin käteistä mukana.
– Voi olla, että on kasvamassa sukupolvi, jolle perinteinen käteinen raha muuttuu hyvinkin vieraaksi.
Lompakon merkitys voi vähentyä radikaalisti. Erityisesti nuorista usea on samaa mieltä väittämien kanssa, että lompakon merkitys tulee vähentymään seuraavien kahden vuoden aikana. Moni haluaa myös siirtyä arkeen, jossa lompakko ei kulje mukana.
Tiedotteen mukaan lompakko on muuttunut viime vuosikymmeninä paljon.
– Hyvin harvalla on edelleen käytössään lompakko, jossa on omat lokerot korteille, käteiselle ja kolikoille. Yhä useamman lompakko on pelkkiä kortteja sisältävä kotelo tai kännykkäkotelo, johon mahtuvat myös kortit.