Energiansäästötalkoot on ovella, olemmeko valmiita?
Saksasta soittaa ystäväni ja kertoo lomamatkan kuulumiset. Reissu kuulostaa aktiiviselta, paljon on kierretty paikkoja.
Kysyn kuitenkin, että millaisen auton vuokrasitte ja kulkiko autobahn sujuvasti. Vastaus hiukan yllätti. Matkalaiset olivat reissussa käyttäneet vain julkista liikennettä.
Mutta miksi, Saksahan on automaa. Ja vieläpä kaksi aikuista kolmen lapsen kanssa reissussa.
Energiatalkoissa olennaista on se, että ihminen on motivoinut vaihtamaan tottumuksiaan. Saksassa se on tehty niin, että juna-/bussilippu on maksanut 9 euroa kuukaudessa 1.6. lähtien. Tarjous on voimassa kolmen kuukauden ajan.
Voit siis kulkea Saksassa niin paljon kuin haluat kolmen kuukauden aikana hintaan 27 euroa raitiovaunulla, lähijunilla, busseilla jne. Ainoastaan kaukojunat eivät kuulu tarjoukseen.
Tuolla kolmen kuukauden maksulla saa Suomen ja Saksankin diesel-hinnalla reippaan 10 litraa menovettä.
Jos joudutaan talvella sulkeman tehtaita energiansäästötoimenpiteenä, niin maksaa sekin
Vertailun vuoksi blogia kirjoittaessa olen kotoani Helsingistä noin 750 km päässä.
VR:n lippupalvelusta päivälippu maksaa 59 euroa. Ei sekään kallis ole, koska normaalikulutuksella olevalla autolla 750 km matka maksaa polttoaineina noin 100 euroa. Mutta jos autossa matkustaa kaksi henkilöä, onkin jo auto parikymppiä edullisempi. Puhumattakaan esim. kaksilapsisen perheen matkustamisesta.
Kukapa tällaisen lähes ilmaisen julkisen liikenteen lipun sitten maksaa? No voi kysyä myös sen, että jos joudutaan talvella sulkeman tehtaita energiansäästötoimenpiteenä, niin maksaa sekin.
Olisiko siis mahdollista, että suomalaisille mahdollistettaisiin juna- ja bussiliput vuoden loppuun asti 9 euron hintaan kuukaudessa?
Tai tehtäisiin kokeiluna vaikkapa hyvien julkisten kulkuyhteyksien Uudellamaalla?
Veikkaan, että tällä voisi olla erinomaisen hyvät vaikutukset kotimaan matkailuun, työmatkaliikenteeseen ja totuttujen liikkumistapojen muutokseen.