Yle: Tienkäyttöön aikaan perustuva maksu – autovero pois
Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) ajamasta liikenneverkkoyhtiöstä hyötyisivät luultavasti eniten paljon ajavat autoilijat. Voittajia olisivat ensi vaiheessa myös uuden auton ostajat, joiden ei enää tarvitsisi maksaa autoveroa.
Yle julkisti keskiviikkona tietoja haltuunsa saamasta liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) tieliikenneselvityksestä. Sen mukaan liikenneverkkoyhtiö myisi ensi vuoden alusta lähtien aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.
Kiinteä maksu voisi tarkoittaa viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Keskimääräinen vuosimaksu olisi 539 euroa, mutta riippuisi auton hiilidioksidipäästöistä.
Samalla nykyinen autovero poistuisi kokonaan, ja ajoneuvoveron perusveroa sekä polttoaineveroa laskettaisiin. Liikenteen veroja alennettaisiin kaikkiaan 1,6 miljardia euroa.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajan Ari Jalosen (ps.) mukaan ammattiautoilijat ja muut paljon ajavat hyötyisivät aikaan perustuvasta tienkäyttöoikeudesta. Polttoaineveron lasku hyödyttäisi niin ikään paljon autoa käyttäviä.
Kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) ei halunnut kommentoida selvitystä ennen sen julkaisua. Valtiovarainministeriöstä (VM) ei kommentoitu keskiviikkona LVM:n selvitystä muuten kuin, että VM ei ole sen tekemiseen osallistunut.
Myös ympäristö- ja energiakysymyksiin perehtyneen asiantuntijan mielestä uudistuksesta hyötyisivät paljon pitkiä matkoja valtion teillä ajavat autoilijat.
– Paljon ajavat maksavat vähemmän per kilometri kuin vähemmän ajavat, sanoo tutkimusohjaaja Marita Laukkanen Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta (VATT).
Laukkasta huolettaa polttoaineen hiilidioksidipäästöihin osittain perustuvan polttoaineveron mahdollinen pienentäminen 200 miljoonalla eurolla. Päästöt vaikuttavat myös poistumassa olevaan autoveroon.
Hän sanoo, että selvityksen perusteella autoilun haittojen ohjauksesta ollaan pitkälti luopumassa. Selvityksessä mainittu tienkäytön aikaan perustuva käyttömaksu ei rokota ajokilometreistä syntyvistä päästöistä. Kiinteä asiakasmaksu kuitenkin pohjautuisi valmistajan ilmoittamiin päästölukuihin.
Laukkasen mukaan päästöt eivät välttämättä kasvaisi uudistuksessa, koska autokanta voisi uudistua nykyistä vähäpäästöisemmäksi.
Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen ihmettelee, miksi Suomeen ollaan tuomassa toista aikaan perustuvaa tienkäytön veroa. Hän sanoo, että selvityksessä mainittu kiinteä maksu olisi hyvin samankaltainen kuin jo nykyisin käytössä oleva ajoneuvovero.
Lehtisen mielestä olisi järkevämpää nostaa ajoneuvoveroa ja keventää autoveroa.
Lehtisen mielestä ei ole ilmeistä, kuka voittaa ja kuka häviää uudistuksessa. Hänen mukaansa voisi lähtökohtaisesti ajatella, että polttoaineveron laskeminen hyödyntää paljon ajavia, mutta epäilee vahvasti, näkyisikö muutos lopulta merkittävästi polttoaineen hinnassa.
Hän pitää yllättävänä, että polttoaineveron pienentäminen on ylipäätään suunnitelmissa, koska liikenteen verotuksessa on yleensä painotettu ajoneuvon käyttöä ja päästöjä.
– Tähän asti nykyinen ja edelliset hallitukset ovat pitäneet energiaverot ennallaan tai korottaneet niitä haittaveroina. Tästä tulee helposti lyhytnäköinen kuva veropolitiikasta, hän sanoo.