Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Politiikka

Oulaskangas-kansalaisaloitteen käsittely alkoi – keskustakolmikko vaatii yöpäivystysten lakkautusten perumista

11.9.2025 12:35
Lue lisää 
Autot
Wartburg Tourist tehtaan museossa Eisenachissa vuonna 2010. (Kuva: Pekka Pohjolainen)

Wartburg pärrytti aina kaksi tahtia edellä – tee se itse -miehet rakastivat omaperäistä DDR-autoa

Pekka Pohjolainen 18.7.2025 21:05, muokattu 19.7.2025 22:51
a– a+
Autot

Kun muutoksen tuulet alkoivat puhaltaa itäisessä Euroopassa 1980-luvun lopulla, piskuinen, savuttava kaksitahtiauto Trabant nousi uuden aikakauden symboliksi.

Suomessa heppoisen ”pahviauton” rooli jäi pieneksi, mutta toinen DDR:n autoteollisuuden tuote, Wartburg, oli tuttu näky Suomen teillä vuosikymmenten ajan.

Siinä, missä Itä-Saksan työväki ajoi Trabanteilla ja puolue-eliitti Citroeneilla ja Volvoilla, virkamiesten, opettajien tai insinöörien tallissa seisoi yleensä Wartburg.

Suomessa Wartburgilla ajoivat usein halpaa ja tilavaa käyttöautoa tarvinneet tee-se-itse -miehet, joiden kantti kesti kuunnella myös itäautoiluun luontaisetuna kuuluvaa leukailua.

Jotkut suhtautuivat ”Warreen” jopa intohimoisesti, eivätkä suostuneet ajattelemaankaan minkään muun auton hankintaa. Persoonallinen auto saatettiin kokea jopa jonkinlaiseksi perheenjäseneksi.

Eisenachissa valmistettujen, kaupungissa sijaitsevan Wartburgin linnan mukaan nimettyjen autojen historia on pitkä, sillä ensimmäiset valmistettiin jo 1898. Vuonna 1928 lentokonemoottoreita ja moottoripyöriä valmistanut BMW osti paikallisen autotehtaan ja ryhtyi valmistamaan henkilöautoja.

Toisen maailmansodan jälkeisessä raunio-Saksassa Eisenach jäi tehtaineen Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeelle. Tuotantolaitteet oli tarkoitus siirtää Neuvostoliittoon, mutta miehitysvyöhykkeen komentaja, marsalkka Georgi Žukov määräsi tehtaan jatkamaan moottoripyörien ja autojen tuotantoa, koska pula ajoneuvoista oli huutava.

Vuonna 1952 Eisenachin tehtaiden oli luovuttava BMW-tuotemerkistä asiaa koskeneen riidan ratkettua tuomioistuimessa. ”Itä-BMW:n” eli EMW:n valmistus jatkui kuitenkin vuoteen 1955 ja kaksitahtisen IFA:n tuotanto hieman pidempään. IFA:n syrjäytti vuonna 1956 tuotantoon tullut Wartburg 311 -malli, joka perustui IFA:n tekniikkaan.

Wartburg 311-autoja Pohjois-Karjalan messuilla 1950-luvulla. (Lauri Laine/Pohjois-Karjalan museo/Museovirasto)

Wartburg 311 oli eri versioineen erittäin kaunis auto, mutta aivan samaa ei voi sanoa sen seuraajasta, vuonna 1966 markkinoille tulleesta, kantikkaasta Wartburg 353:sta.

Wartburg 353 poikkesi automarkkinoiden valtavirrasta kaksitahtimoottoreineen. Se jäi lajityyppinsä ainoaksi edustajaksi sen jälkeen, kun Saab lopetti 2-tahtisten valmistuksen vuonna 1967. Wartburg erottui massasta myös erillisellä rungollaan, vapaakytkimellään ja etupyörävedollaan. 1960-luvulla etuvetoisia autoja valmistivat laajemmin vasta ranskalaiset.

Tekniikan Maailma kiitteli vuonna 1967 koeajossaan Wartburg 353:n tiloja ja varustelua, mutta kiinnitti huomiota auton vaatimaan epätavalliseen ajotapaan.

Ajaminen vapaakytkintä käyttämällä muistutti hieman polkupyörällä ajoa: kun kaasujalan nosti ylös, auto rullasi vapaalla, mikä mahdollisti myös vaihtamisen ilman kytkintä. Vapaakytkin oli kaksitahtisessa tarpeellinen varuste, kun moottorijarrutus on epämiellyttävää, moottorille vahingollista ja teholtaankin heikkoa.

Kaksitahtisuus aiheutti tankatessa ylimääräisen manööverin, kun tankkiin oli lorautettava kaksitahtiöljyä. Vaikka Warren 1000-kuutioinen kolmipyttyinen 2-tahtikone tuprutti sinertävää savua ja piti römpöttävää ääntä, kovillakin pakkasilla se käynnistyi erittäin luotettavasti. Perässä ajavat eivät tosin Warren 2-tahtibensiinin kärystä yleensä pitäneet, vaan pyrkivät ohi heti tilaisuuden tullen.

Kaksitahtista ajetaan ”kierroksilla” reippaasti kaasua polkien, ja sytytyksen ollessa kohdillaan Warre oli vain 50 hevosvoimastaan huolimatta melko pirteäkin ajettava.

Ajettavuudeltaan etuvetoisessa Warressa oli hyviäkin puolia. Autotoimittajilta Wartburg sai tosin aina ankaraa sapiskaa omalaatuisesta kaarrekäytöksestään, mikä johtui auton taka-akseliston rakenteesta. ”Wartburgin ratissa suoratkin tuntuvat mutkilta”, Tuulilasi-lehden vertailutestissä luonnehdittiin vuonna vuonna 1984.

Wartburgissa oli myös omalaatuinen ominaistuoksu, joka kertoman mukaan aiheutui istuinten täytteenä käytetystä meriheinästä.

Wartburgeja valmistaneen VEB Automobilwerk Eisenachin tehtaan portti elokuussa 2010. (Pekka Pohjolainen)

Wartburg oli aikanaan Suomen markkinoiden halvin auto. Esimerkiksi vuonna 1981 Wartburg Sedania myytiin 18 950 markan hintaan, farmarimalli Tourist oli 3000 markkaa kalliimpi.

Maahantuoja Vara-Haka Oy vetosi markkinoinnissa taloudelliseen järkiajatteluun: Wartburgin valitseville jäisi varaa pieneen ylellisyyteenkin. Tai kuten näyttelijä Ahti Kuoppala tv:n Warre-mainoksissa muotoili: ”Meillä ei törsätä autoiluun”.

Välillä Wartburgeja jonotettiinkin, mutta suosio oli vaihtelevaa osin kauppapoliittisten kiemuroiden vuoksi. Markan devalvointikin näkyi aina suoraan Wartburgin myyntiluvuissa. Parhaina vuosina 1960- ja 1970-luvuilla Suomessa myytiin yli 2 000 Wartburgia.

Itä-Saksassa Wartburgia saattoi joutua jonottamaan jopa melkein 15 vuotta, mutta Suomen kaltaiseen hyvän yhteistyön maahan autoja riitti aina vientiin DDR:n kipeästi kaipaamien vientitulojen haalimiseksi.

Sen sijaan Neuvostoliitossa autoa ei edes tunnettu: maahan vietiin kaikkiaan vain vaivaiset neljä Wartburgia, kun esimerkiksi Yhdysvaltoihinkin vietiin 1215.

Wartburgin suurimman heikkouden, menneestä maailmasta olevan kaksitahtikoneen, korvaamisesta uudella nelitahtimoottorilla liikkui aika ajoin huhuja, jotka vaikuttivat joskus autojen myyntiinkin.

Sosialistimaiden leirissä aina viimeisen sanan sanonut Neuvostoliitto ei kuitenkaan lämmennyt ajatukselle nelitahti-Warresta, mahdollisesti pelätessään Wartburgin nousevan neuvostoliittolaiselle Ladalle liian vakavaksi kilpailijaksi.

Hankkeen jarruna oli muitakin ongelmia. DDR:n yleinen 79-oktaaninen polttoaine kelpasi kyllä kaksitahtimoottoreihin, mutta olisi aiheuttanut moottorille vahingollista nakutusta korkeamman puristuspaineen nelitahtimoottorissa.

Autoista oli SEV-alueella myös ylikysyntää, eikä uudistuksiin tai mallien päivitykseen ollut pakottavaa tarvetta. Ajoneuvojen vienti ei myöskään ollut valuuttatulojen lähteenä niin merkittävä kuin DDR:n muilla raskaan teollisuuden aloilla.

Vuonna 1984 julkistettiin kuitenkin Wartburgeja valmistaneen VEB Automobilwerk Eisenachin (AWE) ja Volkswagenin välinen lisenssisopimus Volkswagenin nelitahtimoottorien toimittamisesta Wartburgeihin.

Nelitahtinen Wartburg 1,3 esiteltiinkin lopulta vuonna 1988 Leipzigin messuilla. Moottorin ohella olennaisin uudistus oli raidevälin leventäminen 10 sentillä, mikä vakautti auton kulkua selvästi. VW:n moottorin sovittaminen Warren moottoritilaan ei ollut aivan helppo harjoitus, ja esimerkiksi viidennestä vaihteesta piti luopua.

Ensimmäinen nelitahtimoottorilla varustettu Wartburg rullasi ulos Eisenachin tehtaan tuotantolinjalta 12. lokakuuta 1988. Itä-Saksan hallitus kaavaili kasvattavansa vuotuisen tuotannon 75 000 ja 100 000 auton välille.

Uudella moottorillakin Wartburg oli auttamattoman vanhanaikainen samoihin aikoihin esiteltyihin Škoda Favoritiin ja Lada Samaraankin verrattuna. Auto oli markkinoille tullessaan yksinkertaisesti ainakin vuosikymmenen verran myöhässä.

Wartburgeja Itä-Saksassa jonottaneet eivät olleet myöskään varautuneet maksamaan autosta puolitoistakertaista hintaa aiempaan 353-malliin verrattuna. Samalla Itä-Saksaan alkoi virrata myös lännestä edullisia käytettyjä autoja.

Nelitahtinen Wartburg 1,3 Dresdenissä 2009. (Pekka Pohjolainen)

Wartburgin tarinan loppu alkoi häämöttää vuoden 1990 alussa. Saman vuoden maaliskuussa AWE siirtyi Adam Opel AG:n hallintaan, ja Eisenachissa ryhdyttiin tekemään Wartburgin rinnalla Opeleita.

Wartburgit eivät menneet enää kaupaksi. Loppuvuodesta 1990 niitä myytiin 30 prosentin alennuksella. Tuotannon kerrottiin olevan Saksan yhdistymistukien varassa.

Viimeinen Wartburg valmistui tuotantolinjalta 10. huhtikuuta 1991. Kaksitahtista 353-mallia ehdittiin valmistaa yli 1,2 miljoonaa kappaletta, nelitahtisia valmistui 152 775. Parhaana tuotantovuonna 1989 linjoilta rullasi ulos 70 204 Wartburg 1,3 -autoa, mutta viimeisenä vuonna enää vain 7 200 yksilöä.

Wartburgien tuotannon hiipuessa tehdas keskittyi Opelien valmistukseen. Rakennemuutos oli rankka: Eisenachissa ja kaupungin ympäristössä työpaikkansa menetti noin 7000 ihmistä.

Lue myös

Miksi työttömyys vain kasvaa, hallitus? Orpo ja Marttinen osoittivat Venäjää 

Hallitus joutui eduskunnan kyselytunnilla selittämään oppositiolle, miksi työttömyys Suomessa vain kasvaa, kun työllisyyskäyrien...
11.9.2025 17:35

Valko-Venäjä vapautti yli 50 poliittista vankia USA:n painostuksen jälkeen

Vastineeksi Yhdysvallat vapautti pakotteista Valko-Venäjän lentoyhtiön Belavian.
11.9.2025 16:49

Missä menee vihreän siirtymän raja? – Jussi Lähde: Olemme ulkoistaneet kaivosten ongelmia vuosikymmeniä

Kaivosteollisuudesta saatavat kriittiset mineraalit ovat välttämättömiä modernille teknologialle, vihreälle siirtymälle ja puolustusteollisuudelle, mutta...
11.9.2025 16:44

Aihetunnisteet

Kotimaa Ulkomaat

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Järkytys: Vaarallinen ”suuteleva lude” uhkaa yli sataa miljoonaa ihmistä
Uutiset | 9.9.2025 22:02
Miksi legendaarisen kettukarkin virallinen nimi on Pihlaja? – Selitys saattaa yllättää
Uutiset | 9.9.2025 21:21
Mekaanikko HS:lle: Tällä en ajaisi vaikka maksettaisiin
Uutiset | 8.9.2025 21:02
Järkytys yön tapahtumista: ”Huomenna se voi olla Baltia tai Suomi”
Uutiset | 10.9.2025 9:10
Kreml rikkoi hiljaisuuden – yllättävä kommentti
Uutiset | 10.9.2025 14:18
Valko-Venäjän armeija raportoi yöllisistä drooneista
Uutiset | 10.9.2025 11:36
Yleinen sairaus lisää suolistosyövän riskiä merkittävästi, sanoo tuore tutkimus
Uutiset | 8.9.2025 21:43
Millaiset hiirenloukut toimivat parhaiten? – Asiantuntijalta yllättävä vastaus
Uutiset | 6.9.2025 20:34
Puolasta tyly viesti: Tämä Kremlin on nyt aika tajuta
Uutiset | 11.9.2025 9:00
Sokeria syödään yhä enemmän – tutkimus löysi yllättävän syyn
Uutiset | 9.9.2025 21:39
Järkytys: Vaarallinen ”suuteleva lude” uhkaa yli sataa miljoonaa ihmistä
Uutiset | 9.9.2025 22:02
Historia | Kotimaisella vakuutusyhtiöllä oli oma Boeing 747 – näin Suomen ainoalle jumbojetille kävi
Uutiset | 7.9.2025 21:00
Mekaanikko HS:lle: Tällä en ajaisi vaikka maksettaisiin
Uutiset | 8.9.2025 21:02
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Miksi legendaarisen kettukarkin virallinen nimi on Pihlaja? – Selitys saattaa yllättää
Uutiset | 9.9.2025 21:21
Potilaan Lääkärilehti: Tällainen luomi voi olla merkki melanoomasta
Uutiset | 1.9.2025 22:15
“Keltainen teepannu” nauratti ensin, mutta pian hymyt hyytyivät – ranskalaistallin luja usko turbomoottoriin mullisti Formula 1:n
Uutiset | 6.9.2025 21:04
Millaiset hiirenloukut toimivat parhaiten? – Asiantuntijalta yllättävä vastaus
Uutiset | 6.9.2025 20:34
Tuholaistorjuja: Jos sinulla herää tällainen epäilys, älä vitkuttele yhtään
Uutiset | 7.9.2025 21:30
Prinsessa Diana piilotti aikakapselin, jonka piti pysyä suljettuna satoja vuosia – Nyt se kuitenkin avattiin
Uutiset | 1.9.2025 22:11
Kiinalaisen sotalaivan takaa-ajo päättyi hurjaan törmäykseen
Uutiset | 12.8.2025 21:43
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Kysely: Monelle syöpään sairastuneelle ei kerrota olennaisesta hoitoon liittyvästä asiasta – ”Huolestuttavaa”
Uutiset | 29.8.2025 22:00
Tutkimus: Ihmiset ikääntyvät entistä nopeammin – tässä syy
Uutiset | 26.8.2025 21:39
Järkytys: Vaarallinen ”suuteleva lude” uhkaa yli sataa miljoonaa ihmistä
Uutiset | 9.9.2025 22:02
Prinsessa Diana piilotti aikakapselin, jonka piti pysyä suljettuna satoja vuosia – Nyt se kuitenkin avattiin
Uutiset | 1.9.2025 22:11
Historia | Kotimaisella vakuutusyhtiöllä oli oma Boeing 747 – näin Suomen ainoalle jumbojetille kävi
Uutiset | 7.9.2025 21:00
Tutkimus löysi parannuskeinot ”särkyneen sydämen oireyhtymään”
Uutiset | 30.8.2025 21:40
Mekaanikko HS:lle: Tällä en ajaisi vaikka maksettaisiin
Uutiset | 8.9.2025 21:02
Karhu hyökkäsi ihmisen kimppuun
Uutiset | 26.8.2025 9:55

Uusimmat

Miksi työttömyys vain kasvaa, hallitus? Orpo ja Marttinen osoittivat Venäjää 
Uutiset | 11.9.2025 17:35
Valko-Venäjä vapautti yli 50 poliittista vankia USA:n painostuksen jälkeen
Uutiset | 11.9.2025 16:49
Missä menee vihreän siirtymän raja? – Jussi Lähde: Olemme ulkoistaneet kaivosten ongelmia vuosikymmeniä
Uutiset | 11.9.2025 16:44
Vaakalento pitkittyy, sanoo ekonomisti – EKP pitää ohjauskorot ennallaan
Uutiset | 11.9.2025 16:32
Tutkija: Charlie Kirkin murha saattaa aiheuttaa vastaiskuja – ”Näkevät ensimmäisenä laukauksena”
Uutiset | 11.9.2025 16:19
Ministeri Rantanen kannattaa EU:n itälaidan droonimuuria
Uutiset | 11.9.2025 16:14
Orpo väläytti vihreää valoa maahanmuuton pisteytysmallille
Uutiset | 11.9.2025 16:12
Saksan parlamentti poisti äärioikeistolaiselta poliitikolta parlamentaarisen koskemattomuuden
Uutiset | 11.9.2025 16:04
Qatarin pääministeri: Netanjahu vaaransi Gazassa olevien panttivankien hengen
Uutiset | 11.9.2025 16:01
AFP: Vance tapaa Charlie Kirkin perheen Utahissa – Syyskuun 11. päivän muistotilaisuus jää väliin
Uutiset | 11.9.2025 15:59
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Mikä selittää SDP:n ylivoimaa? – Tutkijat ruotivat gallupmenestyksen syyt
Uutiset | 7.9.2025 8:02
Rasismisotkussa rypenyt hallitus joutui opposition eteen, toimintakyky herätti kysymyksiä
Uutiset | 4.9.2025 18:37
Toimittajalta | Tämä on jo todella noloa
Uutiset | 2.9.2025 14:43

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Miksi työttömyys vain kasvaa, hallitus? Orpo ja Marttinen osoittivat Venäjää 
Uutiset | 11.9.2025 17:35
Valko-Venäjä vapautti yli 50 poliittista vankia USA:n painostuksen jälkeen
Uutiset | 11.9.2025 16:49
Missä menee vihreän siirtymän raja? – Jussi Lähde: Olemme ulkoistaneet kaivosten ongelmia vuosikymmeniä
Uutiset | 11.9.2025 16:44
Järkytys: Vaarallinen ”suuteleva lude” uhkaa yli sataa miljoonaa ihmistä
Uutiset | 9.9.2025 22:02
Historia | Kotimaisella vakuutusyhtiöllä oli oma Boeing 747 – näin Suomen ainoalle jumbojetille kävi
Uutiset | 7.9.2025 21:00
Mekaanikko HS:lle: Tällä en ajaisi vaikka maksettaisiin
Uutiset | 8.9.2025 21:02

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Panostus nuoriin ei ole menoerä, vaan elämänlaatua lisäävä investointi
Mielipide | 11.9.2025 13:06
Lukijalta: Nuoren vaikeudet intissä voivat olla oppi myös Puolustusvoimille
Mielipide | 11.9.2025 13:00
Lukijalta: Valtiontalouden hoito tärkeintä
Mielipide | 11.9.2025 12:57
Lukijalta: Perhepolitiikka on parasta turvallisuuspolitiikkaa
Mielipide | 11.9.2025 12:54
Lukijalta: Emme ole heikkolaatuisia, vaan kasvamme tasavertaisiksi ahkeruudella ja työllä
Mielipide | 8.9.2025 15:56
Lukijalta: Heikot puheet
Mielipide | 9.9.2025 9:00
Lukijalta: Arvokkuuden paluu politiikkaan
Mielipide | 4.9.2025 12:15
Lukijalta: Suora puhe ei saa olla rumaa puhetta
Mielipide | 5.9.2025 11:59

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Mikko Savola: Ruokaturva ja koulutus on turvattava
Keskusta | 6.9.2025 13:12
Nuorkeskusta: Hallituksen työllisyys- ja kasvutoimet ovat laastaria avohaavan päälle
Uutiset | 3.9.2025 16:18
Lauri Salo ei hae jatkokautta Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajana
Keskusta | 28.8.2025 14:09
Keskustan Mikko Savola: Ruokaturva ja koulutus on turvattava
Keskusta | 6.9.2025 13:12
Lauri Salo ei hae jatkokautta Keskustaopiskelijoiden puheenjohtajana
Keskusta | 28.8.2025 14:09
Nuorkeskusta: Hallituksen työllisyys- ja kasvutoimet ovat laastaria avohaavan päälle
Uutiset | 3.9.2025 16:18
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste