Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Historia

Kalterit ikkunoissa viimeistelivät karun ilmeen – Siwa oli monen lähiön ainoa keidas, mutta mistä nimeen tuli tupla-W?

17.7.2025 21:05
Lue lisää 
Autot
Wartburg Tourist tehtaan museossa Eisenachissa vuonna 2010. (Kuva: Pekka Pohjolainen)

Wartburg pärrytti aina kaksi tahtia edellä – tee se itse -miehet rakastivat omaperäistä DDR-autoa

Pekka Pohjolainen 18.7.2025 21:05, muokattu 18.7.2025 22:34
a– a+
Autot

Kun muutoksen tuulet alkoivat puhaltaa itäisessä Euroopassa 1980-luvun lopulla, piskuinen, savuttava kaksitahtiauto Trabant nousi uuden aikakauden symboliksi.

Suomessa heppoisen ”pahviauton” rooli jäi pieneksi, mutta toinen DDR:n autoteollisuuden tuote, Wartburg, oli tuttu näky Suomen teillä vuosikymmenten ajan.

Siinä, missä Itä-Saksan työväki ajoi Trabanteilla ja puolue-eliitti Citroeneilla ja Volvoilla, virkamiesten, opettajien tai insinöörien tallissa seisoi yleensä Wartburg.

Suomessa Wartburgilla ajoivat usein halpaa ja tilavaa käyttöautoa tarvinneet tee-se-itse -miehet, joiden kantti kesti kuunnella myös itäautoiluun luontaisetuna kuuluvaa leukailua.

Jotkut suhtautuivat ”Warreen” jopa intohimoisesti, eivätkä suostuneet ajattelemaankaan minkään muun auton hankintaa. Persoonallinen auto saatettiin kokea jopa jonkinlaiseksi perheenjäseneksi.

Eisenachissa valmistettujen, kaupungissa sijaitsevan Wartburgin linnan mukaan nimettyjen autojen historia on pitkä, sillä ensimmäiset valmistettiin jo 1898. Vuonna 1928 lentokonemoottoreita ja moottoripyöriä valmistanut BMW osti paikallisen autotehtaan ja ryhtyi valmistamaan henkilöautoja.

Toisen maailmansodan jälkeisessä raunio-Saksassa Eisenach jäi tehtaineen Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeelle. Tuotantolaitteet oli tarkoitus siirtää Neuvostoliittoon, mutta miehitysvyöhykkeen komentaja, marsalkka Georgi Žukov määräsi tehtaan jatkamaan moottoripyörien ja autojen tuotantoa, koska pula ajoneuvoista oli huutava.

Vuonna 1952 Eisenachin tehtaiden oli luovuttava BMW-tuotemerkistä asiaa koskeneen riidan ratkettua tuomioistuimessa. ”Itä-BMW:n” eli EMW:n valmistus jatkui kuitenkin vuoteen 1955 ja kaksitahtisen IFA:n tuotanto hieman pidempään. IFA:n syrjäytti vuonna 1956 tuotantoon tullut Wartburg 311 -malli, joka perustui IFA:n tekniikkaan.

Wartburg 311-autoja Pohjois-Karjalan messuilla 1950-luvulla. (Lauri Laine/Pohjois-Karjalan museo/Museovirasto)

Wartburg 311 oli eri versioineen erittäin kaunis auto, mutta aivan samaa ei voi sanoa sen seuraajasta, vuonna 1966 markkinoille tulleesta, kantikkaasta Wartburg 353:sta.

Wartburg 353 poikkesi automarkkinoiden valtavirrasta kaksitahtimoottoreineen. Se jäi lajityyppinsä ainoaksi edustajaksi sen jälkeen, kun Saab lopetti 2-tahtisten valmistuksen vuonna 1967. Wartburg erottui massasta myös erillisellä rungollaan, vapaakytkimellään ja etupyörävedollaan. 1960-luvulla etuvetoisia autoja valmistivat laajemmin vasta ranskalaiset.

Tekniikan Maailma kiitteli vuonna 1967 koeajossaan Wartburg 353:n tiloja ja varustelua, mutta kiinnitti huomiota auton vaatimaan epätavalliseen ajotapaan.

Ajaminen vapaakytkintä käyttämällä muistutti hieman polkupyörällä ajoa: kun kaasujalan nosti ylös, auto rullasi vapaalla, mikä mahdollisti myös vaihtamisen ilman kytkintä. Vapaakytkin oli kaksitahtisessa tarpeellinen varuste, kun moottorijarrutus on epämiellyttävää, moottorille vahingollista ja teholtaankin heikkoa.

Kaksitahtisuus aiheutti tankatessa ylimääräisen manööverin, kun tankkiin oli lorautettava kaksitahtiöljyä. Vaikka Warren 1000-kuutioinen kolmipyttyinen 2-tahtikone tuprutti sinertävää savua ja piti römpöttävää ääntä, kovillakin pakkasilla se käynnistyi erittäin luotettavasti. Perässä ajavat eivät tosin Warren 2-tahtibensiinin kärystä yleensä pitäneet, vaan pyrkivät ohi heti tilaisuuden tullen.

Kaksitahtista ajetaan ”kierroksilla” reippaasti kaasua polkien, ja sytytyksen ollessa kohdillaan Warre oli vain 50 hevosvoimastaan huolimatta melko pirteäkin ajettava.

Ajettavuudeltaan etuvetoisessa Warressa oli hyviäkin puolia. Autotoimittajilta Wartburg sai tosin aina ankaraa sapiskaa omalaatuisesta kaarrekäytöksestään, mikä johtui auton taka-akseliston rakenteesta. ”Wartburgin ratissa suoratkin tuntuvat mutkilta”, Tuulilasi-lehden vertailutestissä luonnehdittiin vuonna vuonna 1984.

Wartburgissa oli myös omalaatuinen ominaistuoksu, joka kertoman mukaan aiheutui istuinten täytteenä käytetystä meriheinästä.

Wartburgeja valmistaneen VEB Automobilwerk Eisenachin tehtaan portti elokuussa 2010. (Pekka Pohjolainen)

Wartburg oli aikanaan Suomen markkinoiden halvin auto. Esimerkiksi vuonna 1981 Wartburg Sedania myytiin 18 950 markan hintaan, farmarimalli Tourist oli 3000 markkaa kalliimpi.

Maahantuoja Vara-Haka Oy vetosi markkinoinnissa taloudelliseen järkiajatteluun: Wartburgin valitseville jäisi varaa pieneen ylellisyyteenkin. Tai kuten näyttelijä Ahti Kuoppala tv:n Warre-mainoksissa muotoili: ”Meillä ei törsätä autoiluun”.

Välillä Wartburgeja jonotettiinkin, mutta suosio oli vaihtelevaa osin kauppapoliittisten kiemuroiden vuoksi. Markan devalvointikin näkyi aina suoraan Wartburgin myyntiluvuissa. Parhaina vuosina 1960- ja 1970-luvuilla Suomessa myytiin yli 2 000 Wartburgia.

Itä-Saksassa Wartburgia saattoi joutua jonottamaan jopa melkein 15 vuotta, mutta Suomen kaltaiseen hyvän yhteistyön maahan autoja riitti aina vientiin DDR:n kipeästi kaipaamien vientitulojen haalimiseksi.

Sen sijaan Neuvostoliitossa autoa ei edes tunnettu: maahan vietiin kaikkiaan vain vaivaiset neljä Wartburgia, kun esimerkiksi Yhdysvaltoihinkin vietiin 1215.

Wartburgin suurimman heikkouden, menneestä maailmasta olevan kaksitahtikoneen, korvaamisesta uudella nelitahtimoottorilla liikkui aika ajoin huhuja, jotka vaikuttivat joskus autojen myyntiinkin.

Sosialistimaiden leirissä aina viimeisen sanan sanonut Neuvostoliitto ei kuitenkaan lämmennyt ajatukselle nelitahti-Warresta, mahdollisesti pelätessään Wartburgin nousevan neuvostoliittolaiselle Ladalle liian vakavaksi kilpailijaksi.

Hankkeen jarruna oli muitakin ongelmia. DDR:n yleinen 79-oktaaninen polttoaine kelpasi kyllä kaksitahtimoottoreihin, mutta olisi aiheuttanut moottorille vahingollista nakutusta korkeamman puristuspaineen nelitahtimoottorissa.

Autoista oli SEV-alueella myös ylikysyntää, eikä uudistuksiin tai mallien päivitykseen ollut pakottavaa tarvetta. Ajoneuvojen vienti ei myöskään ollut valuuttatulojen lähteenä niin merkittävä kuin DDR:n muilla raskaan teollisuuden aloilla.

Vuonna 1984 julkistettiin kuitenkin Wartburgeja valmistaneen VEB Automobilwerk Eisenachin (AWE) ja Volkswagenin välinen lisenssisopimus Volkswagenin nelitahtimoottorien toimittamisesta Wartburgeihin.

Nelitahtinen Wartburg 1,3 esiteltiinkin lopulta vuonna 1988 Leipzigin messuilla. Moottorin ohella olennaisin uudistus oli raidevälin leventäminen 10 sentillä, mikä vakautti auton kulkua selvästi. VW:n moottorin sovittaminen Warren moottoritilaan ei ollut aivan helppo harjoitus, ja esimerkiksi viidennestä vaihteesta piti luopua.

Ensimmäinen nelitahtimoottorilla varustettu Wartburg rullasi ulos Eisenachin tehtaan tuotantolinjalta 12. lokakuuta 1988. Itä-Saksan hallitus kaavaili kasvattavansa vuotuisen tuotannon 75 000 ja 100 000 auton välille.

Uudella moottorillakin Wartburg oli auttamattoman vanhanaikainen samoihin aikoihin esiteltyihin Škoda Favoritiin ja Lada Samaraankin verrattuna. Auto oli markkinoille tullessaan yksinkertaisesti ainakin vuosikymmenen verran myöhässä.

Wartburgeja Itä-Saksassa jonottaneet eivät olleet myöskään varautuneet maksamaan autosta puolitoistakertaista hintaa aiempaan 353-malliin verrattuna. Samalla Itä-Saksaan alkoi virrata myös lännestä edullisia käytettyjä autoja.

Nelitahtinen Wartburg 1,3 Dresdenissä 2009. (Pekka Pohjolainen)

Wartburgin tarinan loppu alkoi häämöttää vuoden 1990 alussa. Saman vuoden maaliskuussa AWE siirtyi Adam Opel AG:n hallintaan, ja Eisenachissa ryhdyttiin tekemään Wartburgin rinnalla Opeleita.

Wartburgit eivät menneet enää kaupaksi. Loppuvuodesta 1990 niitä myytiin 30 prosentin alennuksella. Tuotannon kerrottiin olevan Saksan yhdistymistukien varassa.

Viimeinen Wartburg valmistui tuotantolinjalta 10. huhtikuuta 1991. Kaikkiaan Wartburgeja valmistettiin 152 775 autoa. Parhaana tuotantovuonna 1989 linjoilta rullasi ulos 70 204 autoa, mutta viimeisenä vuonna enää vain 7 200 yksilöä.

Wartburgien tuotannon hiipuessa tehdas keskittyi Opelien valmistukseen. Rakennemuutos oli rankka: Eisenachissa ja kaupungin ympäristössä työpaikkansa menetti noin 7000 ihmistä.

Lue myös

Kurvinen hälyttää: Suomi jakautuu miesten ja naisten maakuntiin – keskustapomolta neljän keinon lista suunnan kääntämiseksi

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on huolissaan Suomen sukupuolijakauman alueellisesta eriytymisestä. Tilastokeskuksen tuoreiden tietojen...
19.7.2025 10:39

Tunnetko tämän haitallisen vieraslajin? – Siirtymäaika päättymässä

Valkopajuangervo lisättiin Suomen haitallisten vieraslajien joukkoon vuonna 2023. Tuolloin kasville annettiin kahden vuoden...
18.7.2025 23:00

Muistitko puhdistaa ilmalämpöpumpun? – Kriittistä helteillä

Ilmalämpöpumpun puhdistus unohtuu liian usein. Keskimäärin ilmalämpöpumpun suodattimet tulisi puhdistaa kerran kuukaudessa. Kesähelteillä...
18.7.2025 22:00

Aihetunnisteet

Kotimaa Ulkomaat

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Tunnetko tämän haitallisen vieraslajin? – Siirtymäaika päättymässä
Uutiset | 18.7.2025 23:00
Wartburg pärrytti aina kaksi tahtia edellä – tee se itse -miehet rakastivat omaperäistä DDR-autoa
Uutiset | 18.7.2025 21:05
Tieliikennelaki vaatii, läheskään kaikki autoilijat eivät noudata
Uutiset | 14.7.2025 22:00
Historia | Stalin joutui perääntymään – uusjako muutti maailmaa 80 vuotta sitten
Uutiset | 17.7.2025 22:30
Muistitko puhdistaa ilmalämpöpumpun? – Kriittistä helteillä
Uutiset | 18.7.2025 22:00
Kalterit ikkunoissa viimeistelivät karun ilmeen – Siwa oli monen lähiön ainoa keidas, mutta mistä nimeen tuli tupla-W?
Uutiset | 17.7.2025 21:05
Venäjä: EU:n uudet pakotteet ovat laittomia ja kostautuvat unionille
Uutiset | 18.7.2025 13:50
Saksa ei enää ole turvapaikanhakijoiden ykköskohdemaa EU:ssa – moni ulkomaalainen harkitsee lähtöä maasta
Uutiset | 18.7.2025 13:00
Mustikkamättäitä tuhoava sieni leviää hurjaa vauhtia – havaintoja sataa kymmenittäin
Uutiset | 18.7.2025 15:10
Suuri poliisioperaatio iski eduskunnan verkkosivuille hyökänneeseen Venäjä-mieliseen hakkeriryhmään
Uutiset | 16.7.2025 15:39
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Tieliikennelaki vaatii, läheskään kaikki autoilijat eivät noudata
Uutiset | 14.7.2025 22:00
Tämä on suosituinta metsästystä – 2,9 miljoonaa metsästyspäivää
Uutiset | 13.7.2025 21:00
Ainakin 16 ihmistä haavoittui Ukrainan tekemässä lennokki-iskussa Venäjällä
Uutiset | 15.7.2025 11:21
Kirjat | Sunny Car Center suisti Hämeenlinnan apatiaan, joka jatkuu yhä
Uutiset | 13.7.2025 12:00
Kirjat | Patriootti luotti sanan mahtiin
Uutiset | 12.7.2025 18:00
Tunnetko tämän haitallisen vieraslajin? – Siirtymäaika päättymässä
Uutiset | 18.7.2025 23:00
Tieku: Unenlaatua voi parantaa helpolla ruokailukikalla
Uutiset | 9.7.2025 22:45
Lapsettomat jättävät usein sukulaiset pois testamentista
Uutiset | 15.7.2025 20:00
Rakastettu Caravelle siirsi Finnairin suihkukoneaikaan – elegantti ranskalaiskone ei unohdu koskaan
Uutiset | 15.7.2025 21:05
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00
Presidentin puoliso saavutti hämmästyttävän korkean iän – kyseessä peräti triplaennätys
Uutiset | 24.6.2025 22:30

Uusimmat

Kurvinen hälyttää: Suomi jakautuu miesten ja naisten maakuntiin – keskustapomolta neljän keinon lista suunnan kääntämiseksi
Uutiset | 19.7.2025 10:39
Tunnetko tämän haitallisen vieraslajin? – Siirtymäaika päättymässä
Uutiset | 18.7.2025 23:00
Muistitko puhdistaa ilmalämpöpumpun? – Kriittistä helteillä
Uutiset | 18.7.2025 22:00
Wartburg pärrytti aina kaksi tahtia edellä – tee se itse -miehet rakastivat omaperäistä DDR-autoa
Uutiset | 18.7.2025 21:05
Tykkääkö koirasi uida? – Voi tuottaa terveysongelmia
Uutiset | 18.7.2025 21:00
Uv-säteily on viikonloppuna etelässä voimakasta – muista lisätä aurinkovoidetta kahden tunnin välein
Uutiset | 18.7.2025 15:48
Mustikkamättäitä tuhoava sieni leviää hurjaa vauhtia – havaintoja sataa kymmenittäin
Uutiset | 18.7.2025 15:10
Pakotepaketti on tärkeä EU:n yhtenäisyyden ja moraalisen ryhdin kannalta, arvioivat asiantuntijat
Uutiset | 18.7.2025 14:28
Venäjä: EU:n uudet pakotteet ovat laittomia ja kostautuvat unionille
Uutiset | 18.7.2025 13:50
Saksa ei enää ole turvapaikanhakijoiden ykköskohdemaa EU:ssa – moni ulkomaalainen harkitsee lähtöä maasta
Uutiset | 18.7.2025 13:00
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Kirjat | Sunny Car Center suisti Hämeenlinnan apatiaan, joka jatkuu yhä
Uutiset | 13.7.2025 12:00
Kirjat | Patriootti luotti sanan mahtiin
Uutiset | 12.7.2025 18:00
”Hallitus teki aivan järkyttävän tempun” – keskustalaisilta maatalouspoliitikoilta tylyt arviot
Uutiset | 12.7.2025 8:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Kurvinen hälyttää: Suomi jakautuu miesten ja naisten maakuntiin – keskustapomolta neljän keinon lista suunnan kääntämiseksi
Uutiset | 19.7.2025 10:39
Tunnetko tämän haitallisen vieraslajin? – Siirtymäaika päättymässä
Uutiset | 18.7.2025 23:00
Muistitko puhdistaa ilmalämpöpumpun? – Kriittistä helteillä
Uutiset | 18.7.2025 22:00
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Tieliikennelaki vaatii, läheskään kaikki autoilijat eivät noudata
Uutiset | 14.7.2025 22:00
Tämä on suosituinta metsästystä – 2,9 miljoonaa metsästyspäivää
Uutiset | 13.7.2025 21:00

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Teknologiaa tulee käyttää hoidon laadun parantamiseen, ei heikentämiseen
Mielipide | 17.7.2025 12:00
Lukijalta: Demokratian ja diktatuurin perusarvot
Mielipide | 15.7.2025 10:27
Lukijalta: Eriarvoistava digimaailma
Mielipide | 14.7.2025 13:09
Lukijalta: Mistä ihmisen tuhoava käyttäytyminen johtuu?
Mielipide | 14.7.2025 13:02
Lukijalta: Puun myyntiverotus puolitettava kuten Vanhasen hallituksen aikana
Mielipide | 14.7.2025 12:58
Lukijalta: Lännen aseavulla ja Venäjä-pakotteilla Ukrainan sotaa tuskin saadaan loppumaan
Mielipide | 14.7.2025 12:35
Lukijalta: Terveyttä vai todennettua sairastavuutta – soten rahoitusmalli korjattava
Mielipide | 14.7.2025 12:41
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Euroopan keskiryhmältä maatalouspaperi – Elsi Katainen: Yhteisen maatalouspolitiikan on turvattava viljelijöiden toimeentulo ja Euroopan ruokaturva
Uutiset | 10.7.2025 16:41
Kulmuni Euroopan parlamentin keskiryhmän neuvottelijaksi Venäjän kaasutuonnin kieltämistä koskevaan esitykseen
Uutiset | 10.7.2025 11:30
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Kulmuni Euroopan parlamentin keskiryhmän neuvottelijaksi Venäjän kaasutuonnin kieltämistä koskevaan esitykseen
Uutiset | 10.7.2025 11:30
Euroopan keskiryhmältä maatalouspaperi – Elsi Katainen: Yhteisen maatalouspolitiikan on turvattava viljelijöiden toimeentulo ja Euroopan ruokaturva
Uutiset | 10.7.2025 16:41
Paluumuuttaja Pietu Heiskasesta Pohjois-Karjalan Keskustanuorten uusi puheenjohtaja
Keskusta | 20.10.2017 11:37
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste