VR:llä varauduttu korvaushakemusten ryppääseen
VR:llä on varauduttu siihen, että juhannuksen rataongelmien vuoksi myöhästyneistä matkoista tehdään runsaasti korvaushakemuksia.
– Kaikki mahdolliset resurssit on laitettu hakemusten käsittelyyn, kertoi VR:n kaukoliikennejohtaja Piia Tyynilä maanantaina STT:lle.
Korvaushakemuksia oli Tyynilän mukaan maanantaina alkuillasta tullut jo jonkin verran. Myös VR:n asiakaspalvelussa oli maanantaina ollut hieman ruuhkaa ja Tyynilä sanoi, että asiakaspalveluun oli pelkästään maanantaina tullut yli 2500 puhelua.
– Korvaustapauksesta riippuen käsittely kestää muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Tämän ja ensi viikon aikana on tarkoitus saada hakemukset käsiteltyä, Tyynilä sanoi.
VR:ltä voi hakea korvausta, jos kaukoliikenteen juna myöhästyy vähintään 60 minuuttia. Tällöin lipun hinnasta hyvitetään asiakkaalle 25 prosenttia. Jos juna on kaksi tuntia myöhässä, korvaus on lipun hinnasta puolet.
– Nämä perustuvat EU:n rautatievastuuasetukseen. Oma linjauksemme on se, että jos juna myöhästyy yli neljä tuntia, korvaamme koko lipun hinnan. Jos matkustaja on esimerkiksi junan myöhästymisen takia joutunut ottamaan esimerkiksi taksin lentokentälle ja hakee siitä korvausta, hakemukset käsitellään tapauskohtaisesti, Tyynilä jatkaa.
Korvausta voi hakea VR:n nettisivuilla olevan lomakkeen avulla.