Tytöt kokevat terveytensä ja mielen hyvinvointinsa heikommaksi kuin pojat, selviää tutkimuksesta
Tyttöjen koettu terveys ja mielen hyvinvointi on heikompaa kuin pojilla, selviää tuoreesta, viime vuotta käsittelevästä Jyväskylän yliopiston WHO-koululaistutkimuksesta.
Tutkimuksen tiedotteessa todetaan myös, että tyttöjen elämäntyytyväisyys on laskenut ja psykosomaattinen oireilu on lisääntynyt. Sen mukaan tytöt pitävät koulusta aiempaa vähemmän.
90 prosenttia pojista vastasi pitävänsä terveyttään erinomaisena tai hyvänä. Tytöistä näin vastasi 84 prosenttia. Pojista 47 prosenttia raportoi myös korkeasta elämäntyytyväisyydestä ja 60 prosenttia toiveikkaasta suhtautumisesta omaan tulevaisuuteensa. Tytöillä vastaavat määrät olivat 29 prosenttia ja 43 prosenttia, tiedotteessa kerrotaan.
Pojilla osuudet ovat kasvaneet vuoteen 2018 verrattuna, kun tytöillä osuudet ovat laskeneet tai pysyneet ennallaan.
Yliopiston tiedotteessa sanotaan, että tytöt ilmoittivat poikia useammin kokevansa toistuvaa yksinäisyyttä, alakuloisuutta ja nukahtamisvaikeuksia.
Raportissa tarkastellaan viime vuoden tuloksia 5-, 7- ja 9-luokkalaisten koetusta terveydestä, yksinäisyydestä, mielen hyvinvoinnista, koulukokemuksista, terveystottumuksista, riskikäyttäytymisestä ja terveyden voimavaroista sekä sitä, miten tulokset ovat muuttuneet vuosiin 2014 ja 2018 verrattuna.
Viime vuonna noin 60 prosenttia koululaisista sanoi pitävänsä koulusta, kerrotaan tiedotteessa. Jyväskylän yliopiston mukaan tytöillä koulusta pitävien osuus on laskenut merkittävästi 2014 ja 2022 välillä. Pojilla osuus on pysynyt samana.
Pojista 81 prosenttia kokee olonsa turvalliseksi koulussa, kun tytöillä vastaava luku on 70 prosenttia. Tiedotteessa kerrotaan, että tyttöjen tunne kouluympäristön turvallisuudesta on laskenut 17 prosenttiyksikköä vuodesta 2014.
– Koulu on nuorille tärkeä kasvu- ja kehitysympäristö, jossa vietetään suuri osa ajasta. Siksi on tärkeää, että kaikki voivat siellä hyvin ja heillä on turvallinen olo. Turvallisuuden kokemusten kielteistä kehitystä tulee seurata tarkkaan ja tutkia tarkemmin, Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen projektitutkija Ilona Markkanen sanoo tiedotteessa.
WHO-koululaistutkimus tuottaa kansainvälisesti vertailukelpoista tietoa koululaisten terveydestä ja hyvinvoinnista. WHO-koululaistutkimus on Suomessa käytetty nimi kansainväliselle Health Behaviour in School-aged Children -tutkimukselle, jota tehdään yhteistyössä WHO:n Euroopan aluetoimiston kanssa.