Tutkimus löysi tavan parantaa matematiikan osaamista
Matematiikka herättää vahvoja tunteita. Matematiikka-ahdistuksen arvioidaan koskevan jopa noin joka kuudetta oppilasta.
Väitöskirjatutkija Hans Lehikoisen tutkimuksessa selvisi, että kuudesluokkalaisten heikompi matematiikan osaaminen ennustaa suurempaa matematiikka-ahdistusta. Lisäksi vaikuttaa siltä, että tytöt kokevat keskimäärin enemmän matematiikka-ahdistusta kuin pojat.
Kuudesluokkalaisilla yksi matematiikan motivaation ja osaamisen kannalta keskeisiä tekijöitä on oppilaan minäpystyvyys eli usko omaan kykyyn ratkaista tehtävä, tutkimus kertoo. Tällainen itseluottamus matematiikan osaamisessa johti keskimäärin parempaan osaamiseen.
– Merkittävää on, että riippumatta aiemmasta osaamisesta, korkea minäpystyvyys ennusti keskimäärin parempaa osaamista, Lehikoinen sanoo Itä-Suomen yliopiston tiedotteessa.
Oppilaan minäpystyvyyden tukeminen voi siis tutkimuksen parantaa matematiikan osaamista.
Matematiikka-ahdistuksen ehkäisyyn ja vähentämiseen kuitenkin tarvitaan muunlaisia keinoja.
Tällaisia ovat esimerkiksi suorat tukikeinot ja interventiot sekä osaamisen tukeminen etenkin matematiikkaa heikommin osaavilla oppilailla.
– Opettajien olisi hyvä myös pyrkiä vähentämään koetilanneahdistusta esimerkiksi tekemällä koetilanteista vähemmän stressaavia, Lehikoinen kertoo.
Tutkijan mukaan on myös tärkeää huomioida kokeisiin liittyvän matematiikka-ahdistuksen sukupuolittuneet piirteet.