Tuhansien suomalaisten henkilötiedot ovat voineet vaarantua verkkohyökkäyksessä Tena-tuotteita kuljettavaan yhtiöön
Tena-tuotteiden kotiinkuljetusyhtiöön kohdistuneen verkkohyökkäyksen vaikutukset alkavat tarkentua.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen mukaan noin 6 200 hyvinvointialueen asiakkaan tiedot ovat voineet vaarantua. Hyvinvointialue kertoo tiedotteessa olevansa yhteydessä niihin asiakkaisiin, joiden henkilötiedot ovat voineet vuotaa verkkohyökkäyksessä.
Hyvinvointialueet kertoivat viime viikolla, että Essityn Tena-tuotteiden kuljetuksia hoitava alihankkija Westlog joutui elokuussa verkkohyökkäyksen kohteeksi. Yhtiö hoitaa Tena-inkontinenssituotteiden kotiinkuljetusta usealle hyvinvointialueelle ympäri Suomen, muun muassa Päijät-Hämeen, Satakunnan, Pirkanmaan, Pohjanmaan ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueille.
Aiemmin Länsi-Suomen yhteistyöalueen hyvinvointialueet kertoivat, että myös niiden asiakkaista tuhansien henkilötiedot ovat voineet joutua hyökkäyksessä vääriin käsiin. Yhteistyöalueeseen kuuluvat Pohjanmaan, Satakunnan ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueet.
Pirkanmaan hyvinvointialue ei toistaiseksi ole tiedottanut, kuinka monen heidän asiakkaansa tiedot ovat voineet olla hyökkäyksen vuoksi vaarassa. Hyvinvointialueiden mukaan verkkohyökkäys ei ole ulottunut heidän omiin tietojärjestelmiinsä.
– Tietoturvaloukkaus voi koskea hyvinvointialueen asiakkaiden nimeä, yhteystietoja, mahdollista järjestelmässä ollutta henkilötunnusta sekä tietoa tehdyistä tilauksista, Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tiedotteessa todetaan maanantaina.
Asiakkaiden maksukorttitietoja ei sen sijaan tiettäväsi ole vuotanut.
Hyvinvointialueet ovat pyytäneet asiakkaitaan tekemään välittömästi ilmoituksen poliisille, jos asiakkaat havaitsevat henkilötietojensa väärinkäyttöä.