"Tämän perumista kannattaa miettiä" – keskustalta luvassa vaihtoehto PS-ministereiden siunaamille yksityisteiden jättileikkauksille
Keskustan kansanedustaja Pekka Aittakumpu lupaa puolueeltaan löytyvän järkevä vaihtoehto hallituksen kaavailemille jättileikkauksille yksityisteiden avustuksista.
Hallitus esittää ensi vuodelle 2024 yksityisteiden avustamiseen vain 8,5 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 tasoon verrattuna hallitus aikoo leikata yksityisteiden avustuksista kaikkiaan 14,5 miljoonaa euroa eli peräti 63 prosenttia.
Aittakummun terveisten kohteena ovat erityisesti liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) sekä valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.).
– Huono juttu huoltovarmuuden ja maaseudun kannalta. Tämän perumista kannattaa miettiä, keskustaedustaja kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokuntaan kuuluvan Pekka Aittakummun mukaan keskusta tulee esittelemään vaihtoehtobudjettinsa myöhemmin syksyllä.
– Vaihtoehdon laadinta on vielä työn alla, mutta sen uskaltaa jo sanoa, että keskusta ei leikkaisi yksityistieavustuksista, vaan pitäisi sen vähintään vuoden 2023 tasossa eli 13 miljoonassa eurossa, hän kommentoi Suomenmaalle.
Budjetoitujen 13 miljoonan lisäksi yksityisteille myönnettiin vuosille 2022 ja 2023 kymmenen miljoonaa euroa ylimääräistä avustusta huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden varmistamiseksi, kun Venäjän hyökkäys Ukrainaan katkaisi puun tuonnin Venäjältä.
– Venäjän hyökkäys jatkuu edelleen, ja sen vuoksi hallituksen kannattaa mielestäni arvioida tilannetta, tulisiko huoltovarmuus huomioida myös ensi vuoden budjetissa tästä näkökulmasta, Aittakumpu toteaa.
Keskustaedustaja muistuttaa myös siitä, että edellinen hallitus päätti nostaa yksityisteiden valtionavustusprosenttia perusparannuksissa 50 prosentista 70 prosenttiin vuosille 2023–25. Kyseisellä korotuksella tiekuntia yritetään aktivoida peruskorjaamaan teitä ja siltoja.
Nyt budjettiin esitetty leikkaus uhkaa tehdä tavoitteen tyhjäksi, koska tieosakkaat joutuvat vastaamaan hankkeiden kustannusten loppuosasta..
– Hallituksen jättileikkaus vaarantaa näin edellisen hallituksen tavoitteen saada yksityisteitä kuntoon koko Suomessa, Aittakumpu kritisoi.
Myös Suomen Tieyhdistyksen laskelmien mukaan tilanne tulee olemaan jo ensi vuonna karmea, kun korjausvelan tehokas alentaminen edellyttäisi noin 40 miljoonan auron vuotuista rahoitusta.
Leikkausten takia moni jo suunniteltu hanke pysähtyy rahan puutteessa ja huonokuntoisille silloille joudutaan laittamaan tiukkoja painorajoituksia.
Aittakummun mielestä yksityisteiden merkitys on kiistaton koko yhteiskunnan toimivuuden kannalta. Ne muodostavat pituudeltaan suurimman tieverkon osan, sillä yksityisten tieosakkaiden ylläpitämiä yksityisteitä on Suomessa noin 360 000 kilometriä.
– Yksityistiet ovat tärkeitä kulkuväyliä paitsi asukkaille, niin myös mökkiläisille, luonnossa liikkujille ja monille elinkeinoille, kuten metsäteollisuudelle. Valtaosa tehtaiden ja sahojen tarvitsemasta puusta lähtee liikkeelle yksityisiä metsäautoteitä pitkin. Lisäksi niillä on keskeinen rooli huoltovarmuuden kannalta, Pekka Aittakumpu huomauttaa.