"Täällä on kuin huopatossutehtaalla" – USA:n vilkkain satama hiljeni Trumpin tullien myötä
Los Angelesin sataman konttinosturit eivät enää aherra entiseen tahtiin purkaessaan Aasiasta tulevaa tuontia. Satama, joka on Yhdysvaltojen vilkkain, on presidentti Donald Trumpin tullien seurauksena hiljentynyt huomattavasti.
– Täällä on kuin huopatossutehtaalla. Se on hyvin epätavallista, sanoi sataman johtaja Gene Seroka uutistoimisto AFP:lle.
Tämän epävirallisen mittarin perusteella Yhdysvaltojen talouteen on odotettavissa hitaampaa tahtia.
Los Angelesin satama ja sen vieressä sijaitseva Long Beachin satama muodostavat yhdessä suurimman tuontireitin Kiinan ja muun Aasian tuotteille Yhdysvaltojen markkinoille.
Trumpin poukkoileva tullipolitiikka ja muiden maiden vastatullit ovat säikäyttäneet tuontiyhtiöt. Huonekalujen, leikkikalujen ja vaatteiden tuontimäärät ovat laskeneet tuntuvasti.
Alkavalla viikolla Los Angelesin satamaan saapuu 35 prosenttia vähemmän rahtia kuin vastaavalla jaksolla viime vuonna, Seroka kertoi. Long Beachin sataman rahtimäärän ennakoidaan laskevan toukokuussa 30 prosenttia.
– Monet vähittäiskauppiaat ja tuottajat ovat painaneet pause-nappia ja pysäyttäneet kaikki kuljetukset Kiinasta, Seroka sanoi.
Kiina on Trumpin kauppasodan pääkohde, ja tullit ovat korkeimmillaan nousseet jopa 145 prosenttiin. Viime vuonna Kiinasta tuotiin Yhdysvaltoihin tavaraa yli 500 miljardin dollarin (440 miljardin euron) edestä.
Tuontimääriin ei tänä vuonna odoteta kasvua, mutta hinnat taatusti nousevat.
– Käytännössä Kiinassa valmistetun tuotteen hinta on nyt kaksi ja puoli kertaa sen mitä se maksoi viime kuussa, Seroka kuvasi.
Trump julkisti huhtikuun alussa pitkän listan tulleja lähes kaikille maailman maille. Muutamaa päivää myöhemmin hän käänsi kelkkansa ja jätti useimmille maille 10 prosentin yleistullin. Vaikutukset näkyvät koko Yhdysvalloissa.
– Tämä ei ole vain länsirannikon asia. Se vaikuttaa kaikkiin satamiin, sanoi Long Beachin sataman johtaja Mario Cordero.
Alkuvuonna sekä Los Angelesin että Long Beachin satamien rahtimäärät nousivat, kun tuontiyhtiöt yrittivät varautua Trumpin tulleihin. Kun tullit alkavat purra, alkavat tuontiyhtiöt purkaa varastojaan.
Ellei Valkoinen talo muuta tullilinjaansa, voi se johtaa kuluttajille näkyviin aukkoihin kauppojen hyllyillä, arvioi Seroka
– Tuontiyhtiöt, etenkin vähittäiskaupan alalla toimivat, ovat sanoneet, että niillä on varastoissaan tavaraa noin 5–7 viikon tarpeisiin. Jos kauppakiista venyy, tulee se näkymään sekä kivijalka- että verkkokaupoissa, hän totesi.
Seurauksena on odotettavissa vähemmän valinnanvaraa ja korkeampia hintoja.
– Amerikkalainen kuluttaja saa iskun suoraan lompakkoonsa, Seroka sanoi..