Suuret rakennusyhtiöt ovat nyt varpaillaan betoniongelmien vuoksi
Betonissa havaitut lujuusongelmat ovat saaneet suuret rakennusyhtiöt valppaiksi.
Tarkastuksia on tehty rakennustyömailla laajasti sen jälkeen, kun rakentamisessa käytetyn betonin ongelmia on paljastunut eri puolilla Suomea.
YIT teki sisäisen, koko Suomen asuntokohteet kattavan selvityksen betonin lujuudesta joulukuun alussa. Myös NCC ja SRV ovat tarkistaneet lukuisia rakennusprojekteja käyttämänsä betonin osalta.
Uusia laatupoikkeamia ei ole havaittu jo aiemmin julkisuudessa olleiden lisäksi.
Helsingin, Espoon ja Vantaan rakennusvalvonnat edellyttivät joulukuussa, että rakenteilla olevien talojen betonin lujuudesta täytyy toimittaa erillinen asiantuntijalausunto.
Viranomaisten mukaan betonirakenteiden laadunvarmistuksessa on havaittu merkittäviä puutteita. Käytäntö on voimassa toistaiseksi.
SRV:n Suomen liiketoimintojen johtajan Juha Toimelan mukaan yhtiö on varmistanut ohjeistuksen jälkeen kaikkien pääkaupunkiseudun kohteidensa valmiiden rakenteiden lujuuden.
– Jatkossa tämä tapahtuu toistaiseksi kaikilla työmailla pääkaupunkiseudulla, ja muissa kaupungeissa toimimme paikallisten ohjeiden mukaisesti, Toimela kertoo.
Betoniongelmia on havaittu muun muassa Turussa uuden asuinalueen Harppuunakorttelin pysäköintihallin ja yliopistollisen sairaalan laajennusosan työmailla, rautatiesillalla Kemijärvellä sekä tuulivoimapuistossa Pohjanmaalla.
Lisäksi Liikennevirasto kertoi äskettäin löytäneensä kuudesta maantiesillasta eri puolella Suomea betonin lujuuspuutteita.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin mukaan puutteita on havaittu kaikkiaan puolenkymmenen yrityksen toimittamassa betonissa.
YIT:n rakentama Västersundomin risteyssilta Kehä III:lla on yksi Liikenneviraston listaamista silloista. Yhtiön mukaan silta täytti vaatimukset rakentamisen aikana tehtyjen testien mukaan.
– Liikenneviraston epäilys laadun alituksesta perustuu varsin pieneen koeaineistoon, jolloin laskennallinen tulos saattaa olla epätarkka. Tästä johtuen on syytä laajentaa tutkimuksia, sanoo YIT:n viestintäjohtaja Hanna Malmivaara.
YIT käy läpi myös rakenteilla olevien siltojen ja muiden infrakohteiden betonin laatua. Jo valmistuneiden kohteiden tarkastuksista sovitaan urakan tilaajan kanssa.
On syytä laajentaa tutkimuksia.
Hanna Malmivaara
Turun linnan viereen nousevan Harppuunakorttelin pääurakoitsijan NCC:n mukaan pysäköintihallin betonin lujuus täyttää tätä nykyä vaatimukset.
Yhtiö on mukana pieneltä osin myös yliopistollisen sairaalan laajennusosan rakentamisessa. Sen osalta tutkimukset ovat yhä kesken.
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin mukaan laajennuksen valmistuminen myöhästyy kymmenisen kuukautta betoniongelmien vuoksi.
Rakennusyhtiöt kertovat suhtautuvansa paljastuneisiin betoniongelmiin vakavasti. Ilmiötä pidetään uutena alalla.
– En ole aikaisemmin tällaiseen törmännyt, ja se on kieltämättä hämmentävää, sanoo NCC:n Operational Support -toiminnon johtaja Harri Savolainen.
Yrityksissä alleviivataan asioiden perusteellista ja avointa selvittämistä. Laadunvarmistukseen, ohjeistuksiin ja työtapoihin voi olla luvassa muutoksia.