Suomi lähetti tarjouspyynnöt Hornetien seuraajasta
Suomi on lähettänyt tarjouspyynnöt Ilmavoimien Hornet-hävittäjien seuraajaehdokkaille. Tarjouspyynnön 64 monitoimihävittäjästä saivat viisi eri valmistajaa Yhdysvaltain, Britannian, Ranskan ja Ruotsin hallitusten kautta.
Vastauksia alustaviin tarjouspyyntöihin odotetaan ensi vuoden alkupuolella, minkä jälkeen tehdään alustava arviointi ja siirrytään viimeistelyvaiheeseen. Sen päätteeksi lähtevät valmistajia sitovat tarjouspyynnöt.
Hankintapäätös Suomen uudesta monitoimihävittäjästä on määrä tehdä vuonna 2021. Uudet koneet tulevat käytöstä poistuvien Hornetien tilalle vaiheittain 2020-luvun jälkipuoliskolla.
Hävittäjien hankinta perustuu viiteen eri osa-alueeseen: sotilaallinen suorituskyky, huoltovarmuus, teollinen yhteistyö, koneiden käytön kustannukset sekä hankinnan turvallisuus- ja puolustuspoliittiset vaikutukset.
Suorituskyky on näistä ensisijainen, ja viisi kandidaattia pisteytetään paremmuusjärjestykseen vain sen perusteella ennen poliittisille päättäjille tehtävää hankintaesitystä.
Hankinnan turvallisuus- ja puolustuspoliittinen ulottuvuus puolestaan käsitellään erillään varsinaisen tarjouskilpailun ulkopuolella.Päätös uusien monitoimihävittäjien hankinnasta tulee aikataulullisesti vasta seuraavan hallituksen pöydälle.
Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) sanoo olevansa aika luottavainen sen suhteen, että myös seuraava hallitus lähestyy asiaa suorituskyky edellä ja valitsee Suomelle parhaan koneen.
– Mutta kun on näin isosta kaupasta ja turvallisuuspoliittisesti merkittävästä asiasta kyse, niin totta kai siihen erilaisia poliittisia intohimoja voi liittyä, Niinistö myöntää.
Hornetien seuraajaksi ovat Yhdysvalloista ehdolla Boeing F/A-18 Super Hornet ja Lockheed Martin F-35A. Euroopasta kilpailuun osallistuvat yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon, ranskalainen Dassault Rafale ja ruotsalainen Saab Gripen E.
Ilmavoimien komentajan Sampo Eskelisen mukaan lähtökohtana on se, että Suomi hankkii vain yhtä konetyyppiä.
– Kahden koneen mallista tulisi ylläpito- ja hankintakustannuksiltaan suhteellisesti merkittävästi kalliimpi kuin yhden koneen mallista, Eskelinen totesi.