Rauman telakalta odotetaan uusia sota-aluksia Suomen turvaksi, mutta yhtiötä varjosti konkurssin uhka
Puolustushallinnon edustajat ovat keväällä tiedustelleet Turun telakkaa pyörittävältä Meyer Turku Oy:ltä, olisiko sillä tarvittaessa valmiutta osallistua uusien sota-alusten rakentamiseen. Samoihin aikoihin sota-alusten rakentamisesta vastanneen Rauman telakan yllä leijui konkurssiuhka.
STT on kuullut Turun osallistumista koskevista keskusteluista useista eri lähteistä, ja käydyt keskustelut vahvistaa STT:lle myös puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen. Turussa ei kuitenkaan tuolloin ollut valmiutta osallistua hankkeeseen.
Valtio on tilannut uusien monitoimikorvettien rakentamisen Rauma Marine Constructionsilta (RMC).
Purasen mukaan keskustelujen taustalla oli keväällä varautuminen siihen, että Puolustusvoimien tilaamat laivat saadaan rakennettua, jos talousvaikeuksissa ollut RMC olisi tehnyt konkurssin.
– Se ei olisi välttämättä tarkoittanut, että laivan rakentaminen olisi viety Turkuun, mutta joku, joka osaa laivoja rakentaa, olisi mahdollisesti pystynyt ottamaan vastuuta projektista, Puranen sanoi STT:lle.
Syyskuun lopulla valittu RMC:n hallituksen puheenjohtaja Stig Gustavson kertoo myös kuulleensa huhuja keskusteluista, mutta ei halua ottaa niihin tarkemmin kantaa. Meyer Turun johdosta ei kommentoida asiaa STT:lle.
Merivoimien käyttöön tulevien neljän uuden monitoimikorvetin on määrä korvata vanhentuvia sota-aluksia. Uudet sotalaivat haluttiin huoltovarmuussyistä rakentaa Suomessa.
Valtioneuvosto päätti vuonna 2019 valtuuttaa Puolustusvoimat solmimaan RMC:n kanssa rakentamissopimuksen uusista monitoimikorveteista. Laivojen asejärjestelmien päävastuullinen hankkija on ruotsalainen Saab.
– Haasteellisuus on varmasti yllättänyt rakentajan, eikä se ole osannut varautua kaikkeen monimutkaisuuteen, arvioi Puranen.
RMC:n hallituksen puheenjohtaja Gustavson sanoo, että viivästyksiä selittää osin se, että alusten suunnittelukin on elänyt kehitystyön ohessa.
Sotalaivojen suunnittelu ja valmistuminen on viivästynyt noin puolellatoista vuodella. Alun perin valmista piti olla 2028. Vaikeusastetta Laivue 2020 -hankkeeseen ovat lisänneet myös raumalaisen yhtiön talousvaikeudet.
Viime vuonna RMC teki noin 154 miljoonan euron liikevaihdolla yli 53 miljoonaa euroa tappiota. Tappioita ja vaikeuksia on selitetty julkisesti muun muassa koronaviruksen aiheuttamilla ongelmilla.
Tänä syksynä hallitus esitti lisätalousarviossa 100 miljoonan euron lisärahoituksen Laivue 2020 -hankkeen viivästymisen vuoksi. Jo ennen tätä hankkeen kulut olivat 1,3 miljardia.
Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolestaan puolsi RMC:lle 40 miljoonan euron pääomalainan myöntämistä.
Valtio-omisteinen Suomen teollisuussijoitus oy (Tesi) myönsi lainan kesällä. Valtio omistaa Tesin kautta noin viidenneksen RMC:stä. RMC:n hallituksen puheenjohtajan Gustavsonin mukaan rahoitus käytännössä esti telakkayhtiötä menemästä konkurssiin.
– Telakka olisi joutunut laittamaan lapun luukulle ilman omistajia, hän sanoo.
Vaikeuksista huolimatta Puranen on tällä hetkellä luottavainen siihen, että RMC kykenee toimittamaan laivatilauksen. Purasen mukaan Suomi tarvitsee laivojen tuoman suorituskyvyn.
– Jos nyt katsotaan mitä Mustallamerellä tapahtuu, niin Venäjä pystyy siellä pysäyttämään sotalaivoillaan kauppamerenkulun. Nämä alukset (monitoimikorvetit) ovat juuri niitä, millä pystytään Itämerellä suojaamaan Suomen vapaata kauppamerenkulkua, hän sanoo ja jatkaa:
– Pahimmassa tapauksessa torjumaan hyökkäystä Suomeen.