Puunkorjuuala on vastatuulessa – kustannukset ovat jatkuvassa nousussa, mutta urakoinnin hinnat eivät jousta
Puunkorjuuala on ollut viime vuonna vaikeuksissa, käy ilmi Koneyrittäjien teettämästä kannattavuusselvityksestä.
Keskimääräisen metsäkoneyrityksen palkkakorjattu liiketulos valahti miinukselle ensimmäistä kertaa seurantahistorian aikana, Koneyrittäjät kertovat tiedotteessaan. Liiketulos oli -0,3 prosenttia liikevaihdosta.
Viimeisen vuoden aikana koneurakoinnin kustannukset ovat nousseet voimakkaasti, mikä pahentaa alan tilannetta entisestään. Tarvikkeiden saatavuusongelmien takia kustannusten kasvu jatkuu edelleen.
Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola kertoo odottavansa kauhulla, millaiset tulevat olemaan kuluvan vuoden kannattavuusluvut.
– Kentältä kuuluvat viestit ovat huolestuneita. Puunkorjuupalveluiden kysyntä on kohtuullisen hyvä metsäteollisuudessa, mutta kallistuvat kustannukset syövät muutenkin kapean kannattavuusmarginaalin, koska puunkorjuu-urakoinnin hinnat eivät jousta, Jaakkola sanoo.
Jaakkolan mukaan ongelmana on alan rakenne.
– Koneyrityksien palveluita ostavat asiakkaat ovat metsäorganisaatioita, ja siksi asiakkaiden määrä on hyvin rajallinen ja asiakkailla vahva asema. Asiakkaat määrittävät voimallaan urakointimarkkinan sopimusehtoja hyvin paljon ja pitävät urakointihinnat lähes muuttumattomina, Jaakkola harmittelee.
Vuoden 2020 kannattavuutta koneurakoinnin alalla heikensivät myös vuoden alun metsäteollisuuden työtaistelut, huonot korjuukelit ja korona-aika.
– Puunkorjuuyrityksissä viime vuoden alku oli alhaisesta kysynnästä selviämistä ja loppuvuonna korkeintaan työn iloa. Metsäalan arvoketjun sisällä on oikeastaan häpeällistä, että alihankinnaksi ulkoistetut puunkorjuu ja puun autokuljetus kamppailevat kannattavuusongelmissa jopa hyvän kysynnän aikana. Samaan hengenvetoon asiakastaho julkisesti valittaa tekijäpulaa. Asiakastaholla on kaikki avaimet ratkaista näitä haasteita, Jaakkola sanoo.
Tilastokeskuksen konekustannusindeksin mukaan konetyön kustannukset ovat kasvaneet sekä puunkorjuussa että -kuljetuksessa, tiedotteessa kerrotaan. Suurin osa kustannusten kasvusta johtuu polttoaineiden kallistumisesta.