Professori Ylellä: Lahjakkaiden oppilaiden laiminlyönti näkyy Pisa-tuloksissa
Lahjakkaiden oppilaiden huomiotta jättäminen näkyy osin myös heikentyneissä Pisa-tuloksissa, kasvatustieteen professori Kirsi Tirri Helsingin yliopistosta sanoo Ylelle.
– Opettajan arki on sellaista, että aika menee heikompien tukemiseen. Lahjakkaille ei ole riittävästi aikaa järjestää sellaista opetusta, joka vastaisi heidän kykyjään ja toisi heille riittävästi haasteita, hän sanoo.
Tirrin mukaan lahjakas oppija jätetään liian usein yksin. Professori kyseenalaistaa ajatuksen siitä, että olisi tärkeämpää tukea lahjakkaiden sijaan niitä lapsia ja nuoria, jotka eivät pärjää koulussa niin hyvin.
– Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden määritelmä ei tarkoita, että tasapäistetään kaikki. Se tarkoittaa, että jokaisen erilaisen oppijan, sekä heikon että lahjakkaan, tarpeisiin vastataan yksilöllisesti, hän sanoo.
Tirrin mukaan kouluissa usein ajatellaan, että lahjakas oppija selviää ilman tukea. Tällöin vaarana on alisuoriutuminen. Lahjakkaallakin oppijalla on oikeus oppia koulussa uusia asioita, professori näkee Ylellä. Hän myös muistuttaa, että koko yhteiskunta tarvitsee lahjakkaita ihmisiä ongelmien ratkaisemiseen.