Nyt tarkkana – Pankki varoittaa huijauksesta, johon nuoretkin lankeavat
Kuluneen vuoden aikana OP:n asiakkaiden huijausyritykset ovat selvästi lisääntyneet, finanssiryhmä kertoo. Sen mukaan rikolliset lähettävät kalasteluviestejä massoittain ja sattumanvaraisesti, joten kuka tahansa voi joutua huijausviestin kohteeksi.
OP kertoo tiedotteessaan, että verkkorikolliset muuttavat huijausviestien ulkomuotoa usein, ja liikkeellä on samanaikaisesti monenlaisia huijauksia.
Kalastelemalla huijarit yrittävät saada käsiinsä esimerkiksi ihmisten henkilötietoja, OP:n tunnuksia tai maksukorttien tietoja. Pankkitunnusten kalastelu on Finanssiala julkaiseman tilaston mukaan yleisin huijausmuoto.
OP:n mukaan tänä vuonna yleistyneessä huijaustavassa asiakkaat ovat saaneet OP:n nimissä lähetettyjä tekstiviestejä, joissa on kerrottu esimerkiksi pankkisiirron yrityksestä tai kortilla suoritetusta maksusta. Viestissä on pyydetty tarkistamaan asia tai muuten kortti on uhattu jäädyttää. Tällaisia kalasteluviestejä on voinut ollut samassa viestijonossa OP:n omien viestien kanssa.
Huijausviesteissä on kerrottu myös epätavallisesta toiminnasta, soittoyrityksistä tai pyydetty tarkistamaan online-käyttö ja palauttamaan käyttöoikeus. Liikkeellä on ollut lisäksi huijauksia, joissa uhrille on soitettu kalasteluviestin lähettämisen jälkeen. Puhelussa on voitu kehottaa siirtämään varat niin sanotulle turvatilille, josta varat päätyvät rikollisille.
Tällaisia turvatilipuheluita on soitettu myös perintäyhtiöiden ja verkkokauppojen nimissä.
– Pankit ovat vuosien ajan tehneet paljon työtä talousrikollisuuden torjunnan eteen. Nykyään yhä useampi huijaus onnistutaan pysäyttämään ajoissa ja rahat palauttamaan takaisin asiakkaalle, OP:n väärinkäytösten hallinnan päällikkö Kim Sirén kertoo.
OP kertoo, että viimeaikaisissa huijausviesteissä on usein ollut mukana OP:n omaa verkko-osoitetta muistuttava linkki huijaussivulle. Linkki on johtanut op.fi-palvelua muistuttavalle sivulle, jolla kalastellaan asiakkaan pankkitunnuksia ja korttitietoja.
OP:n hallinnan päällikkö Sirén muistuttaa, että pankki ei koskaan lähetä asiakkaille viestejä, joissa on linkki op.fi-palvelun kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy tunnusten tai korttien tietoja viesteillä tai puheluilla.
Nykyisin huijausten uhreiksi eivät päädy pelkästään seniori-ikäiset, vaan ongelma koskee kaikenikäisiä. Finanssiala ry:n tiedon mukaan alkuvuonna eniten nousivat sijoitushuijaukset, jollaiseksi lasketaan esimerkiksi kryptovaluuttoihin liittyvät huijaukset.
– Sijoitushuijauksiin lankeavat usein nopeita voittoja hakevat nuoret aikuiset, OP:n Sirén kertoo.
– Uhri löytää hakukoneen, somen tai saamansa sähköpostin kautta valesijoitussivuston, jolle hän täyttää yhteystietonsa, ja huijari esittelee hänelle keksittyjä tuottoja. Hän seuraa huijarin ohjeita, ja rikollinen siirtää rahat nopealla aikataululla eteenpäin. Huijaus paljastuu usein vasta siinä vaiheessa, kun uhri tajuaa, ettei hän saa kotiutettua varojaan.