Moni lapsi jäi tänään vanhempien päätöksellä pois päiväkodista tai koulusta
Monet vanhemmat näyttävät ottaneen lapsensa tänään pois päiväkodista tai koulusta koronavirustilanteen vuoksi.
Esimerkiksi Oulusta kerrotaan, että päiväkodeissa olevista lapsista on tänään ollut pois noin 30 prosenttia, kun normaalisti määrä liikkuu viidessä, kuudessa prosentissa.
– Emmehän me voi tietää, mikä siellä on poissaolon takana, onko lapsi sairas. Meillä ei sellaista tietoa ole, sanoo varhaiskasvatusjohtaja Ulla Rissanen Oulun kaupungista.
Myös varhaiskasvatuksen henkilökuntaa on Oulussa ollut pois töistä tavallista enemmän. Työvoimatilannetta kuitenkin helpottaa lasten kotiin jääminen, minkä vuoksi myös henkilökuntaa tarvitaan vähemmän. Hoitohenkilökuntaa on ohjeistettu olemaan flunssaoireiden vuoksi töistä pois.
– Selkeästi on matalammalla kynnyksellä henkilökunta pois töistä, Rissanen jatkaa.
Rissanen arvioi, etteivät lyhyet poissaolot aiheuta esiopetuksessa ongelmia.
Myös Espoosta kerrotaan, että jonkin verran lapsia on poissa varhaiskasvatuksesta huolta huoltajien päätöksellä tautiriskin vuoksi. Määristä ei kuitenkaan iltapäivällä ollut tarkempaa tietoa.
– Myös henkilökuntaa on poissa tavanomaista enemmän. On erityisesti korostettu, että oireisena ei saa tulla töihin. Lisäksi työnantaja on määrännyt ulkomailta tulevat karenssiin. Sijaisten saanti on vaikeutunut entisestään, kertoo suomenkielisen varhaiskasvatuksen johtaja Virpi Mattila Espoosta.
Myös Jyväskylässä kerrotaan samaa viestiä päiväkotien osalta.
– Tarkkaa tilastoa ei ole vielä tämän päivän tilanteesta, mutta päiväkodin johtajien yhteydenottojen perusteella voi todeta, että monet huoltajat ovat oma-aloitteisesti pitäneet lapsen kotona tai järjestäneet hoidon muulla tavalla. Lievästi oireilevia lapsia on myös jäänyt kotiin vanhempien hoitoon, sanoo Jyväskylän kaupungin palvelujohtaja Päivi Koivisto.
Koivoston mukaan myös henkilöstön poissaolot ovat lisääntyneet.
– Henkilöstön poissaolot ovat lisääntyneet, kun henkilöstöä on kehotettu herkästi jäämään oireilevana pois. Sijaisia ei ole vielä tarvittu, koska lapsia on myös ollut pois ja henkilökuntaa on pystytty siirtämään päiväkotien välillä lapsitilanteen mukaan, hän sanoo.
Jyväskylässä on käytössä myös vakituisia varahenkilöitä, jotka helpottavat tilannetta.
Helsingissä ei vielä ole tarkkaa tietoa, kuinka moni oppilas on jäänyt tänään itse pois koulusta koronavirustilanteen vuoksi.
Osa huoltajista on ottanut lapsensa pois koulusta, vaikka tämä ei ole sairaana. Kouluittain oppilaiden poissaolojen määrä vaihtelee suuresti, arvion mukaan 20-50 prosentin välillä, kertoo Helsingin kaupungin perusopetusjohtaja Outi Salo.
Tieto ei kuitenkaan ole varma.
– Meillä ei ole poissaolon syitä koottuna eikä vielä ole mitään raporttia ajettu tämän päivän poissaoloista, Salo sanoo.
Oulun sivistys- ja kulttuuripalveluista kerrotaan, että perusopetuksesta on tänään jäänyt kotiin noin 30 prosenttia oppilaista ja henkilökunnasta noin 10 prosenttia.
– Lähdemme siitä, että opetusta on saatavilla. Opetusta järjestetään tarkoituksenmukaisesti, kertoo perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori Oulusta.
STT ei ole tavoittanut Helsingin varhaiskasvatuksen edustajia kommentoimaan varhaiskasvatuksen poissaoloja.
Tampereella valtaosa 7.–9.-luokkalaisista on tänään tehnyt koulutöitä etänä, kaupungin kasvatus- ja opetusjohtaja Kristiina Järvelä kertoo STT:lle. Koronavirustilanteen vuoksi kaupunki ilmoitti lauantaina, että tällä viikolla lukio-opetus siirtyy etäopetukseen ja perusopetuksen vanhimpien vuosiluokkien opetukseen on mahdollisuus osallistua etänä.
– Valtaosa on pois. Arvioisin, että 95 prosenttia on se osa, joka tällä hetkellä etätyöskentelee. Tämä on ollut päivän tilanne, Järvelä sanoo.
Etäopetusta on järjestetty useilla tavoilla. Järvelä mainitsee, että oppitunteja on esimerkiksi pidetty verkkolähetyksinä. Liikuntatunnilla oppilaat ovat lenkkeilleet ja lähettäneet opettajalle tietoja lenkin reitistä, kestosta sekä todentaneet olleensa lenkillä ottamalla kuvia.
– Annoimme jo viime viikon lopulla ohjeen, että kirjat ja opetusvälineet tulee ottaa mukaan kotiin. Myös siis aivan perinteisiä tehtäviä on voinut tehdä opettajan antaman ohjeen mukaan, Järvelä sanoo.
Kasvatus- ja opetusjohtajan mukaan kouluilta on voinut käydä noutamassa laitteet etäopetukseen osallistumista varten, jollei itse omista älypuhelinta, tablettia tai tietokonetta.
Sen sijaan Tampereen alueen koulujen opettajat saapuvat vielä tavanomaiseen tapaan koululle.
Järvelän mukaan suurin yksittäinen haaste Tampereella on verkon kantokyky. Vaikka verkko-opetukseen tarkoitettuja oppimisalustoja on vahvistettu ja niiden kapasiteettia on kasvatettu, ovat ne kuormittuneet käyttäjien äkillisestä ja räjähdysmäisestä lisääntymisestä.
– Kun pistämme 6 000 oppilasta kerralla tällaiseen järjestelmään, niin kaikkein haavoittuvin osa ei ole meidän oppilaat eivätkä opettajat vaan verkko.
Järvelän mukaan vaiheittainen siirtyminen etäopetukseen on ollut perusteltua, sillä nyt etäopetusta pystytään kehittämään ja korjaamaan sen varalta, että kaikki peruskoululaiset siirtyisivät etäopetukseen. Nykyisellä järjestelyllä edetään, kunnes hallitus tänään tai myöhemmin linjaa toisin, Järvelä sanoo.
– Pyrimme olemaan varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen valmistautumisessa puoli askelta edellä.