Lauhan talvisään yllättävä seuraus: Yhden tuotteen myynti pomppasi pilviin
Lauha talvi on aiheuttanut yllättäviä seurauksia ihmisten ostoskäyttäytymiseen, kertovat S-ryhmään kuuluvan Prisman myyntitilastot.
Prisman mukaan suomalaiset ovat jättäneet pakkaskeleihin varautumisen aiempia vuosia vähemmälle. Useiden perinteisten talvitarvikkeiden myynti on ollut takkuisempaa.
Erityisesti se näkyy lämpimään pukeutumiseen liittyvien tuotteiden myynnissä. Esimerkiksi pitkien alusvaatteiden myynti on laskenut 25 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Myös muissa tuotteissa on laskua. Esimerkiksi talvisin kuivaa sisäilmaa helpottamaan hankittavia ilmankostuttimia on mennyt kymmenisen prosenttia vähemmän.
– Kyllähän sen ihmisluonnosta ymmärtää, että kun ulkona on plussaa, ei välttämättä mieti kerrospukeutumista, lumiharjaa autoon tai sitä, että sisäilma saattaa olla epämiellyttävän kuivaa, Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen sanoo tiedotteessa.
Lauha talvisää on samalla kasvattanut yllättävien tuotteiden menekkiä.
Myyntitilastojen mukaan Prismoissa on myyty lähes 700 000 litraa lasinpesunestettä marras-joulukuussa. Kyseessä on yli 50 prosentin kasvu viime vuoteen verrattuna.
– Leuto sää on tarkoittanut kurakelikauden pitkittymistä ja tulos näkyy nyt tässä, Viitanen sanoo.