KOL:n Piiparinen olisi toivonut keskustaedustajilta vahvempaa vaikuttamista, kun sivistysvaliokunta käsitteli kansalaisaloitetta maksuttomasta toisen asteen koulutuksesta
Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja Auli Piiparinen on turhautunut vastaukseen, jonka eduskunnan sivistysvaliokunta antoi tiistaina kansalaisaloitteeseen maksuttomasta toisen asteen koulutuksesta.
Piiparinen harmittelee aloitteen kaatumista muotoiluseikkaan, mutta pitää erityisen surullisena sitä, ettei valiokunta kyennyt korjaamaan asiaa mietinnössään.
Piiparinen olisi toivonut erityisesti keskustan sivistysvaliokunnan jäseniltä selkeämpää ulostuloa asiassa.
– Hallitusrivissä seisominen ei ole este pukea sanoiksi ryhmämme mielipidettä hallitusohjelman ulkopuolelta tulleeseen kansalaisaloitteeseen, hän huomauttaa tiedotteessaan.
– Toivon keskustalaisilta aktivoitumista ja vahvempaa viestiä asiaa käsittelevässä täysistunnossa.
Kansalaisaloitteessa vaadittiin, että eduskunta tekee selvityksen maksuttomasta toisesta asteesta ja ryhtyy tarvittaviin lainsäädäntötoimiin.
Valiokunnan vastauksen mukaan eduskunta ei ole oikea taho aloitteessa vaaditun selvityksen ja lainvalmistelun tekemiseen.
Sivistysvaliokunta pitää kansalaisaloitetta kuitenkin erittäin tärkeänä ja esittää mietinnössään lausumaa, jonka mukaan eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto seuraa ja arvioi toisen asteen opiskelijoille opinnoista aiheutuvien kustannusten kehitystä.
Pelkkä nykytilanteen seuraaminen ja selvityksen lykkääminen tulevaisuuteen ei Piiparisen mukaan riitä, vaan tarvitaan kattava selvitys aidosti maksuttoman toisen asteen vaikutuksista.
Keskustaopiskelijat näkee, että toisen asteen kustannuksiin puuttuminen on kevään eduskuntavaalien tärkeitä teemoja, ja täten myös hallitusneuvotteluissa linjattava asia.
– Tämä kansalaisaloite oli yli 50 000 allekirjoituksella monen nuoren ensimmäinen poliittinen teko. Toivon, että into vaikuttaa jatkuu aloitteen kaatumisesta huolimatta, Piiparinen sanoo.
Piiparinen on kuitenkin tyytyväinen siihen, että keskustajohtoinen hallitus on edistänyt nuorten yhtäläisiä koulutusmahdollisuuksia toisen asteen opiskelijoille suunnatulla oppimateriaalilisällä.