Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Politiikka

Vammaispalvelulakiin tulossa elämänvaiheita koskeva säännös

18.9.2025 15:11
Lue lisää 
Kirjat
Junien ravintolavaunut olivat alkuun tyylikkäitä salonkeja valkoisine pöytäliinoineen ja posliiniastioineen. (Kuva: Kuva: Pietinen/Museovirasto)

Kirjat | Leipä ja suolakala ovat pitäneet suomalaiset tiellä

Oululainen Ritva Kylli kertoo tietokirjassaan, miten Suomessa on aikojen saatossa ruokailtu niin teiden varsilla, vesillä, rautateillä kuin ilmassakin
Annukka Kaarela 27.12.2024 7:00, muokattu 29.12.2024 10:15
a– a+
Kirjat

Kun suomalaisperhe suuntaa joulunviettoon sukulaisille tai Lapin hiihtokeskukseen, matkustajat tankkaavat itsensä tietysti jollain Nelostien ruuhkaisista liikenneasemista. Mutta missä ja mitä matkalaiset söivät ennen kuin Suomessa oli yhtään täyteen ahdettua ABC:tä tai edes tupakansavuista Esson baaria?

Siitä kertoo oululaisen historioitsijan Ritva Kyllin syksyllä ilmestynyt tietokirja Ruokaa reissussa. Teos on yhtä tasokasta luettavaa kuin Kyllin aiempikin kirja, vuonna 2021 Kanava-palkinnolla palkittu Suomen ruokahistoria. 

Kyllin kaltaisen arkeen keskittyvän historioitsijan haasteena on se, että kaikkein arkisimmista asioista harvoin jää kirjallisia merkintöjä minnekään. Kirjailija selviää kuitenkin tehtävästä erinomaisesti käyttäen lähteinään muun muassa lehtiä, valokuvia, kaunokirjallisuutta, matkaoppaita ja arkistojen asiakirjoja. 

Kylli lähtee liikkeelle jalkapatikassa liikkuneista esi-isistämme ja päätyy höyryveturien ja ilmalaivojen kautta nykytilanteeseen, jossa yhä useampi matkustaa ympäristösyistä jälleen maata pitkin. 

Sanat ”matkailu” ja ”matkustaminen” käsitetään kirjassa laajasti: niihin luetaan kaikki oman kotipaikkakunnan ulkopuolelle suuntautuvat matkat, jotka kestävät vähintään vuorokauden. 

Laaja näkökulma onkin tarpeen, sillä suomalaiset ovat matkustelleet pelkän huvin vuoksi vasta verrattain vähän aikaa. Ennen 1900-lukua lähes kaikki matkat tehtiin elannon vuoksi. 

Usein tarkoituksena oli nimenomaan ruoan hankkiminen, mutta niilläkin matkoilla oli tietysti syötävä jotain. 

Tervansoutajat kahvitauolla Oulujoen rannassa. Tervasta saaduilla rahoilla ostettiin Oulusta esimerkiksi suolaa ja ruista. Kuva: I. K. Inha/Museovirasto 

Nykyiselle Suomen alueelle muutti ihmisiä jääkauden jälkeen noin 8 500 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Kyllin mukaan ensimmäiset tulijat pyydystivät rannikolla hylkeitä, kun taas sisämaassa syötiin esimerkiksi hirviä ja haukia. 

Ruokaa säilöttiin kuivaamalla, savustamalla, jäädyttämällä ja hapattamalla. Puuron hauduttaminenkin osattiin jo esihistoriallisella ajalla. Ruoanlaittovälineitä kuljetettiin matkoilla mukana, mutta tarpeen vaatiessa puuronkeitto onnistui vaikka tuohesta tehdyssä padassa. 

Sittemmin kulkijoiden perusevääksi muodostui kuivattu leipä. Ilman sitä suomalaisten ei olisi ollut mahdollista tehdä pitkiä matkoja merillä tai erämaissa, Kylli kirjoittaa. 

Ensimmäiset Suomessa leivotut leivät olivat Kyllin mukaan nostattamattomasta taikinasta tehtyjä ja äkkikuumassa paistettuja kyrsiätai rieskoja, jotka eivät säilyneet kovin pitkään.

Sen sijaan hapattamalla nostatetusta taikinasta leivottu varsinainen leipä oli nerokas keksintö: se säilyi pitkään, ja vanhetessaan sen maku vain parani. 

Tulevaisuuteen varautuneissa taloissa hapanta reikäleipää riitti pidempäänkin reissuun, sillä sitä oli kuivumassa aitoissa ja tuvan orsilla aina vähintään seuraavan puolen vuoden tarpeiksi. 

Leivän lisäksi matkalaiset kuljettivat mukanaan voita, suolakalaa, lihaa, läskiä tai juustoa. Niinkin myöhään kuin vuonna 1939 julkaistu Eväskirjanen julistaa, ettei kunnollisia eväitä voi ajatellakaan ilman suolakalaa, olipa se sitten silakkaa, silliä, säynävää, muikkua tai särkeä.  

– Evääksi käytetään mielellään valmiiksi perattua suolakalaa, jolloin sitä perillä on helpompi käyttää.  – – Muistettakoon kuitenkin, ettei suolakalakaan säily ilman suolavettä kovin kauan, kirja opastaa.  

Savolaisille tärkeä eväs oli kalakukko. Se oli Kyllin mukaan lähes puolisäilykkeen veroinen ruoka, jossa leipä ja kala saatiin kulkemaan kätevästi samassa paketissa. 

Vuonna 1939 Retkelijä-lehdessä vertailtiin kalakukon ja Hämeessä suositun talkkunan eväsominaisuuksia ja tultiin siihen tulokseen, että kukko on ”maailman parasta evästä, jossa yhdistetään leipä, kala, rasva ja liha”. 

Maailmalla ruokien soveltuvuutta matkamuonaksi kehittivät erityisesti armeijat. Napoleonin sotien aikana ranskalaiskokki Nicolas Appert sai Ranskan armeijalta 12 000 frangin palkinnon keksittyään, että ruokaa voi säilöä kiehuvan kuumana puhtaisiin lasipulloihin. 

Pian tämän jälkeen eräs brittikauppias keksi pakata ruokaa metallisiin tölkkeihin, ja patentoidut säilykepurkit mullistivat kuninkaallisen laivaston ruokahuollon. 

Suomenkin sotaväki pääsi jo vuonna 1895 testaamaan kolmenlaisia säilykkeitä: lihamakkarakakkua, kalakakkua ja hernerokkaa. Aluksi säilykkeitä tuotiin Argentiinasta, mutta vuonna 1926 perustetiin Oy Sotilassäilyke Ab. 

Armeijan muonitukselle niin ikään tärkeän näkkileivän valmistus alkoi Suomessa vuonna 1904. 

Kaksi aliupseeria nauttii kotirintamalta lähetettyä kalakukkoa Syvärillä vuoden 1942 tienoilla. Kuva: Museovirasto

Suomalaiset ovat tunnetusti suhtautuneet varsin nihkeästi ravintoloissa ruokailemiseen. Kunnon perheenemäntä teki matkalle tukevat eväät sekä säästösyistä että hyvän vaikutelman luomiseksi. 

Ravintoloita on paheksuttu erityisesti niissä tarjoiltavan alkoholin takia. Jo keskeisten teiden varsilla sijainneet kestikievarit saivat myydä alkoholijuomia, minkä vuoksi niihin suhtauduttiin epäillen. 

Kun rautatieverkosto alkoi 1800-luvun jälkipuoliskolla kehittyä, rautatieasemille perustetuista asemaravintoloista kehkeytyi monien mielestä varsinaisia synnin pesiä.  

Esimerkiksi Aamulehdessä paheksuttiin vuonna 1893 asemaravintoloiden ””iljettäwää juomaelämää”. 1900-luvun alussa ilmestyneessä Suomen ensimmäisessä tietosanakirjasarjassakin todettiin ravintola-sanan kohdalla, että ravitsemusliike ”helposti voi synnyttää siveellistä pahennusta”. 

Junamatkustajien ruokahuolto oli kuitenkin varsin pitkään asemaravintoloiden varassa, sillä ensimmäiset ravintolavaunut saatiin Suomen rautateille vasta vuonna 1911. Niitäkin vastustettiin. 

Muun muassa rautatietyöläiset kampanjoivat ravintolavaunuja vastaan peläten, että niistä muodostuisi ensimmäisen ja toisen luokan matkustajien ”kapakka- ja mässäysvaunuja”. 

Eduskuntavaaleissa rautatieläisiä kehotettiin vetämään punainen viiva ”sosialidemokratisen puolueen jonkin valitsiayhdistyksen listalle”, jotta porvariston mässäilyä kaikkein köyhimpien matkustajien kustannuksella onnistuttaisiin suitsimaan. 

Vastustuksesta huolimatta ravintolavaunut tulivat käyttöön 1910-luvulla. Aluksi vaunut valkoisine pöytäliinoineen ja posliiniastioineen olivat erittäin tyylikkäitä ja tarjoilivat korkeatasoista gourmetruokaa, kuten sampea, kuhaa ja vasikankotlettia. 

Kolmannen luokan lipun ostaneet matkustajat pääsivät ravintolavaunuun vain lisämaksusta.  Myöhemmin eleganssi sai väistyä tehokkuuden tieltä. 

Ravintolavaunuissa ryypiskelyä pyrittiin pitkään hillitsemään sillä, ettei asiakas saanut tilata pelkkää alkoholia, vaan sen lisäksi vaadittiin ruokatilaus. Matkustajat yrittivät luonnollisesti kiertää sääntöä erilaisilla konsteilla. 

Esimerkiksi kansanedustaja Pertti Paasion kerrotaan tilanneen Turun ja Helsingin välisessä junassa purkillisen ruusunmarjapilttiä. Vasta vuonna 1987 ravintolavaunuista alkoi saada mietoja alkoholijuomia ilman, että samalla oli pakko tilata ruokaa silmänlumeeksi. 

Telttailua 1960-luvun tyyliin Helsingin Lauttasaaressa Särkiniemen campingalueella. Kuva: Volker von Bonin/Museovirasto

Suomalaisten matkaruoasta ei voi tietenkään puhua huomioimatta Ruotsin-laivojen notkuvia buffetpöytiä. Kyllin mukaan seisova pöytä oli jo vuonna 1837 liikennöintinsä aloittaneen S/S Furst Menschikoffin vetonaula. 

Siipiratashöyrylaivan voileipäpöytään katettiin muun muassa silliä, mätiä, silakkaa, hummeria, kaviaareja, pasteijoita ja salaatteja. Palanpainikkeeksi tarjottiin viinaryyppyjä, minkä vuoksi pöytää nimitettiinkin toisinaan viinapöydäksi.

Kyllin mukaan Ruotsissa voileipäpöydän antimista oli nautittu ilmeisesti jo 1500-luvulla. Smörgårdsbord toimi pitkään ainoastaan aterioiden alkupalaosuutena, mutta vuonna 1912 järjestettyjen Tukholman olympialaisten jälkeen se alkoi muodostua ruokatarjoilun päätähdeksi. 

Suomalaisille seisovat pöydät ovat jo vuosikymmenten ajan olleet laivaristeilyjen kohokohtia, joihin ei uudistuksia kaivata. 

Viking Linen ravintolapäällikkö Janne Lindholm kertoi vuonna 2022 Image-lehdessä, että lohet, sillit ja kalat ovat vuodesta toiseen buffetin suosituinta antia. 

– En ikinä uskaltaisi ottaa katkarapuja pois, siitä tulisi sellainen määrä palautetta, etten ehtisi vastata siihen, hän kauhisteli.  

Lindholmin mukaan Viking Linen seitsemässä laivassa kului kesällä 2022 yhteensä noin 220 kilogrammaa katkarapuja illassa.

Huoltoasemien muodonmuutos alkoi 1960-luvulla. Kuvassa työntekijä ja asiakkaita Asikkalan Esson baarissa 1990-luvun alussa. Kuva: Museovirasto

Entäpä sukulaisiin joulunpyhiksi matkanneet perheet? Mitä he söivät teiden varsilla ennen ABC-Suomen kukoistuskautta?

Alkuun tietysti eväitä. Ensimmäinen bensa-asema perustettiin Helsinkiin vuonna 1921, mutta kului vielä vuosikymmeniä ennen kuin asemilla ryhdyttiin autojen lisäksi huoltamaan ihmisiä. 

1960-luvulla, kun Suomessa haluttiin panostaa kotimaanmatkailuun, teiden varsilla sijaitseville luonnonkauniille paikoille ryhdyttiin perustamaan erityisiä pysähdyspaikkoja. 

Vuonna 1966 niitä alettiin varustaa pöydän ja penkin yhdistävillä putkirunkoisilla kalusteilla. Istuinryhmiä sijoitettiin tosin vain sellaisille levähdyspaikoille, jotka sijaitsivat vähintään 20 kilometrin päässä lähimmistä asutuskeskuksista – eihän nuorison haluttu ryhtyvän notkumaan alueilla. 

1960-luvulla Suomessa käynnistyi huoltoasemien muodonmuutos, kun öljy-yhtiöt huomasivat mahdollisuutensa panostaa autojen ohella myös ihmisten hyvinvointiin. 

Vuonna 1970 Oy Esso Ab:n 50-vuotishistoriikissa kerrottiin, että keskimäärin joka toisella Esso-asemalla oli jo kahvio. 

– Tämän palvelumuodon kehittämisessä on erityistä huomiota kiinnitetty asiakkaiden viihtyisyyteen ja monipuoliseen palveluun. Värikkäät yhdenmukaiset sisustusratkaisut ja monipuolinen ruokatarjoilu kuuluvat nykyisin lähes jokaiseen Esso-kahvioon, historiikki hehkutti. 

Toista mieltä saattoi olla se huteralla muovituolilla keikkunut autoilija, jonka pureksima muna-anjovisleipä oli pahoin kuivahtanut ja kahvikin palanut pohjaan huolimatta keittimen levylle asetetusta viiden pennin kolikosta. Naapuripöydässä mökelsi paikallinen miesseurue, joka oli nautiskellut muutaman pullollisen liikaa baariin juuri myyntiin tullutta keskiolutta. 

Tai sitten vuoden 1970 autoilija ei tiennyt paremmastakaan.

Ritva Kylli: Ruokaa reissussa – Suomen matkaruokahistoria kuivalihasta laivabuffettiin. Gaudeamus, 508 s. 

Lue myös

Yli 60 suomalaista teatteria lukee gazalaisten lasten kirjoittamia kertomuksia – "Siviilien tappamisen on loputtava"

Kampanjassa ovat mukana muun muassa Kansallisteatteri sekä kaupunginteattereita ympäri Suomen.
19.9.2025 0:05

Autoilijat pelkäävät yhtä asiaa – Eikä se ole ihan aiheeton huoli

Iltojen pimetessä valojen käyttämisen merkitys liikenteessä korostuu. Erityisen tärkeää se on kevyen liikenteen...
18.9.2025 21:47

Varoitus: Ulkomaiset vakoiluorganisaatiot kiihdyttävät agenttien värväystä Britanniassa

Suur-Lontoon poliisin terrorismin vastaisen yksikön johtaja, komentaja Dominic Murphy sanoi torstaina poliisin havainneen...
18.9.2025 21:44

Aihetunnisteet

Historia Kirjat Kotimaa matkailu

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Yksi muutos lautasella laski kolesterolia ja painoa – tutkijatkin yllättyivät
Uutiset | 17.9.2025 21:33
Tutkija: Tämä helppo kikka auttaa unettomuuteen
Uutiset | 15.9.2025 22:05
Ukrainaan yli 40 Patrian ajoneuvoa – lasku Suomen kumppanimaahan
Uutiset | 16.9.2025 12:46
Vakava terveysriski: Tällainen tulehdus rokottaa elinikää ja iskee aivoihin
Uutiset | 17.9.2025 22:02
Kun työnvälityksestä työtä ei saa – Asiantuntijalta synkkä arvio massatyöttömyyden seurauksista
Uutiset | 16.9.2025 14:46
Hiiriä on joka talossa, sanoo asiantuntija – Yksi keino niiden torjunnassa ei auta lainkaan
Uutiset | 14.9.2025 20:30
Tätä superruokaa tutkijat hehkuttavat: ”Vain pari päivässä”
Uutiset | 17.9.2025 21:04
”Suomi on lasisia sairaalarakennuksia täysi”– ex-ministeri kaivauttaisi tärkeimmät sairaalatoiminnot maan alle
Uutiset | 16.9.2025 18:01
Venäjä vaihtoi taktiikkaansa – massoja ei enää heitetä lihamyllyyn, ukrainalaissotilas arvioi
Uutiset | 17.9.2025 11:38
Zelenskyiltä paljastus: USA:sta kriittistä aseistusta
Uutiset | 18.9.2025 8:30
Yksi muutos lautasella laski kolesterolia ja painoa – tutkijatkin yllättyivät
Uutiset | 17.9.2025 21:33
Hiiriä on joka talossa, sanoo asiantuntija – Yksi keino niiden torjunnassa ei auta lainkaan
Uutiset | 14.9.2025 20:30
Kremliltä tivattiin Puola-kommenttia: Tämä oli reaktio
Uutiset | 11.9.2025 13:47
Valko-Venäjän armeija raportoi yöllisistä drooneista
Uutiset | 10.9.2025 11:36
Järkytys: Vaarallinen ”suuteleva lude” uhkaa yli sataa miljoonaa ihmistä
Uutiset | 9.9.2025 22:02
Puolaan lentäneistä lennokeista tuli uusi teoria – Näin kommentoi asiantuntija
Uutiset | 12.9.2025 16:16
Kirja: Näin Mika Myllylä perusteli jääkaapissa olevia dopingaineita vaimolleen vuosikausia ennen Lahden käryä
Uutiset | 11.9.2025 22:05
Miksi legendaarisen kettukarkin virallinen nimi on Pihlaja? – Selitys saattaa yllättää
Uutiset | 9.9.2025 21:21
Tutkija: Tämä helppo kikka auttaa unettomuuteen
Uutiset | 15.9.2025 22:05
Kreml Natosta: Olemme nyt sodassa
Uutiset | 15.9.2025 16:00
Yksi muutos lautasella laski kolesterolia ja painoa – tutkijatkin yllättyivät
Uutiset | 17.9.2025 21:33
Järkytys: Vaarallinen ”suuteleva lude” uhkaa yli sataa miljoonaa ihmistä
Uutiset | 9.9.2025 22:02
Hiiriä on joka talossa, sanoo asiantuntija – Yksi keino niiden torjunnassa ei auta lainkaan
Uutiset | 14.9.2025 20:30
Näin teet polttopuut oikealla tavalla itse – Yksi asia muistettava kaikissa olosuhteissa
Uutiset | 1.9.2025 21:21
Kysely: Monelle syöpään sairastuneelle ei kerrota olennaisesta hoitoon liittyvästä asiasta – ”Huolestuttavaa”
Uutiset | 29.8.2025 22:00
Tutkimus: Ihmiset ikääntyvät entistä nopeammin – tässä syy
Uutiset | 26.8.2025 21:39
Kremliltä tivattiin Puola-kommenttia: Tämä oli reaktio
Uutiset | 11.9.2025 13:47
Valko-Venäjän armeija raportoi yöllisistä drooneista
Uutiset | 10.9.2025 11:36
Miksi legendaarisen kettukarkin virallinen nimi on Pihlaja? – Selitys saattaa yllättää
Uutiset | 9.9.2025 21:21
Historia | Kotimaisella vakuutusyhtiöllä oli oma Boeing 747 – näin Suomen ainoalle jumbojetille kävi
Uutiset | 7.9.2025 21:00

Uusimmat

Yli 60 suomalaista teatteria lukee gazalaisten lasten kirjoittamia kertomuksia – ”Siviilien tappamisen on loputtava”
Uutiset | 19.9.2025 0:05
Autoilijat pelkäävät yhtä asiaa – Eikä se ole ihan aiheeton huoli
Uutiset | 18.9.2025 21:47
Varoitus: Ulkomaiset vakoiluorganisaatiot kiihdyttävät agenttien värväystä Britanniassa
Uutiset | 18.9.2025 21:44
Varoitus: Näitä kodin huoltohommia ei kannata tehdä itse, vaikka houkuttaisi
Uutiset | 18.9.2025 21:30
”Nyt on se hetki, jolloin historia meitä katsoo” – Orpo kiemurteli kuin ankerias opposition Palestiina-vyörytyksessä
Uutiset | 18.9.2025 18:40
Orpo kansalaisuusperusteisesta sosiaaliturvasta: Perustuslaki pitää, Suomessa ei jätetä ketään tyhjän päälle
Uutiset | 18.9.2025 18:37
EU:n ilmastoneuvottelut juntturassa – päätös ilmastotavoitteesta lykkääntymässä
Uutiset | 18.9.2025 18:34
Zelenskyi: Ukraina saa Himars- ja Patriot-ohjuksia osana Nato-liittolaisten rahoittamaa tukipakettia
Uutiset | 18.9.2025 18:08
Ranskassa vastustetaan hallituksen suunnittelemia leikkauksia – protestien odotetaan laajenevan
Uutiset | 18.9.2025 17:49
Trump Britanniassa: Putin on pettänyt minut
Uutiset | 18.9.2025 17:46
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Tiestö rappeutuu ja korjausvelka uhkaa karata – keskustaedustajat vaativat tienpitoon järjestelmäremonttia
Uutiset | 14.9.2025 12:00
Mikä selittää SDP:n ylivoimaa? – Tutkijat ruotivat gallupmenestyksen syyt
Uutiset | 7.9.2025 8:02
Kun työnvälityksestä työtä ei saa – Asiantuntijalta synkkä arvio massatyöttömyyden seurauksista
Uutiset | 16.9.2025 14:46

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Yli 60 suomalaista teatteria lukee gazalaisten lasten kirjoittamia kertomuksia – ”Siviilien tappamisen on loputtava”
Uutiset | 19.9.2025 0:05
Autoilijat pelkäävät yhtä asiaa – Eikä se ole ihan aiheeton huoli
Uutiset | 18.9.2025 21:47
Varoitus: Ulkomaiset vakoiluorganisaatiot kiihdyttävät agenttien värväystä Britanniassa
Uutiset | 18.9.2025 21:44
Yksi muutos lautasella laski kolesterolia ja painoa – tutkijatkin yllättyivät
Uutiset | 17.9.2025 21:33
Hiiriä on joka talossa, sanoo asiantuntija – Yksi keino niiden torjunnassa ei auta lainkaan
Uutiset | 14.9.2025 20:30
Kremliltä tivattiin Puola-kommenttia: Tämä oli reaktio
Uutiset | 11.9.2025 13:47

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Urheilun vapaamatkustajat pois
Mielipide | 18.9.2025 18:42
Lukijalta: Hallituksen maahanmuuttopolitiikka ei palvele yrityksiä
Mielipide | 18.9.2025 14:07
Lukijalta: Kun Suomi luopui omasta rahasta, se oli suuri talouspoliittinen virhe
Mielipide | 16.9.2025 16:15
Lukijalta: Elämän helminauha
Mielipide | 16.9.2025 15:27
Lukijalta: Hävyttömiä ja valheellisia väitteitä
Mielipide | 12.9.2025 12:10
Lukijalta: Laihialla kysyttiin, mitä Alkio ajattelisi tämän päivän yhteiskunnasta
Mielipide | 15.9.2025 16:30
Lukijalta: Ikääntyvä väestö luo kasvun markkinat
Mielipide | 12.9.2025 10:44
Lukijalta: Kun sanat eivät riitä – ajatuksia Charlie Kirkin murhan jälkimainingeissa
Mielipide | 12.9.2025 13:11

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Mehtälä jätti kirjallisen kysymyksen yksityisteiden rahoituksesta – “Valtio nettoaa lähes 20 miljoonaa”
Uutiset | 15.9.2025 18:46
Keskustan puoluejohto lähti reppukiertueelle – ”Kuin Lönnrot konsanaan”
Uutiset | 14.9.2025 9:00
Keskustan Mikko Savola: Ruokaturva ja koulutus on turvattava
Keskusta | 6.9.2025 13:12
Keskustan puoluejohto lähti reppukiertueelle – ”Kuin Lönnrot konsanaan”
Uutiset | 14.9.2025 9:00
Keskustan Mehtälä jätti kirjallisen kysymyksen yksityisteiden rahoituksesta – “Valtio nettoaa lähes 20 miljoonaa”
Uutiset | 15.9.2025 18:46
Keskustan Mikko Savola: Ruokaturva ja koulutus on turvattava
Keskusta | 6.9.2025 13:12
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste