Keskustan piiripomoista Olli Rehnin kampanja ampaisi hyvään vauhtiin, mutta aika loppui kesken – "Persoona jäi tuntemattomaksi"
Keskustan piirijohtajat antavat Olli Rehnin presidentinvaalikampanjalle hyvän arvosanan 8,5.
Näkemykset kokonaisuudesta vaihtelevat arvosanan 7– ja 10 välillä.
Monet puheenjohtajat kuvailevat kansanliikkeen ja keskustan ehdokasta asiantuntevaksi ja luottamusta herättäväksi. Lähes kaikki piirijohtajat kuitenkin sanovat, että kampanja lähti liikkeelle liian hitaasti ja pääsi vauhtiin vasta tämän vuoden puolella.
Juho Pahajoki Pohjois-Savosta kertoo, että keskustalaisten aktivointi oli aluksi hankalaa.
– Pääsimme lopussa hyvään vauhtiin ja yhdessä tekemisen meininki oli taas hyvä, mutta draivi olisi pitänyt saada päälle aiemmin. Gallupit näyttivät pitkään, että jotain tarttis tehdä, hän huomauttaa.
– Lähtikö väki sitten hieman liian myöhään liikkeelle, on kysymyksenä mielessä, sanoo myös Tuomo Suihkonen Uudeltamaalta.
Suomenmaan kyselyyn vastasi 15 piirijohtajaa 20:stä. Piirejä on 21, mutta kyselyä ei lähetetty kaksikieliselle piirille, jonka puheenjohtaja Paavo Väyrynen on ilmoittanut eroavansa keskustasta.
Piirijohtajilta kysyttiin kouluarvosanaa Rehnin kampanjalle sekä sitä, mitä hyvää ja toisaalta opiksi otettavaa vaalikampanjassa oli.
Muutamat mainitsevat Rehnin esiintymisen Ylen presidenttitentissä 15. tammikuuta käännekohtana, josta nousu vasta alkoi.
– Ehdokkaan tunnettuuden lisääminen vaatii jatkossa enemmän aikaa. Valtakunnan median ja asiantuntijoiden viestinnän kärki oli kahden ehdokkaan kaksintaistelussa, toteaa Sakari Seppänen Kainuusta.
Ollin olisi pitänyt viettää viimeinen kuukausi illanvietossa karaokessa.
Arto Sepponen Etelä-Savosta
Kampanjan olisi myös pitänyt herättää enemmän tunteita, nyt se jäi asiallisen puolelle, muutamat mainitsevat.
– Tiedonkulku tukiryhmän ja puolueorganisaation välillä ei aina toiminut parhaalla mahdollisella tavalla. Ehdokkaan persoona jäi tuntemattomaksi, kun viestintä keskittyi vain virallisen kampanjamateriaalin jakamiseen. Kampanjassa olisi saanut olla enemmän tunnetta ja ripaus huumoriakin, Lapin piirin Susanna Junttila sanoo.
– Jos noin hyvästä ehdokkaasta ei presidenttiä tule, on vian oltava muualla eli kampanjassa, näkee Hannu Auvinen Itä-Suomesta.
Arto Sepponen Etelä-Savosta on myös sitä mieltä, että kampanjan kuntohuippu tuli liian myöhään. Hän olisi toivonut myös lisää kansanläheistä toimintaa ja somenäkyvyyttä ehdokkaalle.
– Ollin olisi pitänyt viettää viimeinen kuukausi illanvietossa karaokessa, hän heittää.
Monet piirijohtajat kokevat, että presidentinvaalikampanja opetti aktiivisempaa otetta sosiaalisessa mediassa.
– Hyvää oli keskustalaisten huonosta jo sentään vähintään välttävälle tasolle noussut sosiaalisen median aktiivisuus, sanoo Timo Pärkkä Keski-Pohjanmaalta.
– Somekanavat olisi täytynyt saada hyvissä ajoin kattavammin käyttöön, toteaa Etelä-Pohjanmaan piiripomo Sari Palmu.
Pohjois-Pohjanmaan Marjut Lehtonen uskoo presidentinvaalien tehneen hyvää puolueen yhteishengelle.
– Keskustalaiset ovat seisovan gallupkannatuksen vuoksi keskittyneet enemmän toistensa arvostelemiseen. Tässä kampanjassa tehtiin yhdessä, hän sanoo.
– Kampanja kosketti ja liikutti, antoi vahvuutta keskustalaiselle arvopohjalle, kokee Mika Ågren Päijät-Hämeestä.
Pirkanmaan piiripomon Arto Pirttilahden mielestä sitä ei sovi unohtaa, että Rehnin kannatus löi gallupit. Rehn sai 15,3 prosentin kannatuksen, mutta ei yltänyt toiselle kierrokselle.
– Aina jää kehittämisen varaa. Innostunut työnteko alkoi maakunnassa ja paikallistasolta vasta tammikuussa. Haasteita oli maakunnallisten kampanjoiden rahoituksessa ja myös suhteessa pääkampanjaan, hän sanoo.