Keskustan Kalli: Kela-kyytien järjestämismalli vaatii uudistamista – "Tämänlaiset järjettömät tilanteet tulisi saada korjattua"
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan, kansanedustaja Eeva Kallin mukaan Kela-kyytien järjestämismalli vaatii uudistamista.
– Nykyinen kilpailutukseen perustuva Kela-kyytien järjestämismalli on saanut kritiikkiä niin asiakkailta kuin taksiyrittäjiltä. Kritiikki on aiheellista, ja järjestämiseen onkin harkittava uutta mallia, sanoo keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli tiedotteellaan.
Varsinkin uusimman kilpailutuksen jälkeen kielteistä palautetta on Kallin mukaan kuulunut runsaasti eri puolilta Suomea: monet asiakkaat ovat todenneet taksin saannin kanssa olevan suuria ongelmia. Samoin yrittäjät ovat kokeneet mallin ongelmalliseksi ja kyytien olevan yrittäjälle monin paikoin huonosti kannattavia.
– Taksin saamisessa ajallaan on vakavia ongelmia etenkin maaseutualueilla, mutta tyytymätöntä palautetta on tullut myös kaupungeissa asuvilta asiakkailta. Tieto on huolestuttava, sillä kyse on usein elintärkeistä matkoista terveydenhuoltoon.
– Myös taksiyrittäjät ovat olleet yhteyksissä nykymallin ongelmista. Kela-kyydit ovat yrittäjälle usein heikosti kannattavia ja paikoin hankalia toteuttaa. Tämä on mahdoton tilanne. Emme voi olettaa, että taksiyrittäjät maksavat siitä, että saavat kuljettaa asiakkaitaan.
Kalli kertoo, että esimerkkinä nykyisen mallin hankaluudesta on se, että taksi voi viedä asiakkaan ensin pitkän matkan päähän vastaanotolle. Perillä tehtävä toimenpide voi viedä vain lyhyen aikaa, mutta sama taksi ei välttämättä voi kuljettaa asiakasta takaisin, jolloin taksi joutuu ajamaan pitkän paluumatkan tyhjänä takaisin. Ja hetken päästä sama asiakas tulee toisella taksilla perässä.
– Tämänlaiset järjettömät tilanteet tulisi saada korjattua, Kalli painottaa.
Kallin mukaan myös Kelassa on ilmeisesti tiedostettu nykymallin ongelmat, sillä Kela on esittänyt sosiaali- ja terveysministeriölle järjestämismallin muuttamista, esimerkiksi siirtymistä rekisteröintimenettelyyn kilpailutusten sijaan.
– Odotan sosiaali- ja terveysministeriön tarttuvan Kelan esitykseen ja näkevän mallin päivitystarpeet. Rekisteröintimenettely voisi tarjota paremman hinnan ja paremmat edellytykset toiminnan kehittämiseen. Tämä nostaisi taksiyrittäjien kiinnostusta Kela-kyytien ajamiseen ja parantaisi taksien saatavuutta. Se olisi ennen kaikkea asiakkaiden mutta myös taksiyrittäjien etu, Kalli linjaa.