Keskustan Kalli: Kela-kyytien järjestämismalli vaatii uudistamista – "Tämänlaiset järjettömät tilanteet tulisi saada korjattua"

Kela-kyydit

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan, kansanedustaja Eeva Kallin mukaan Kela-kyytien järjestämismalli vaatii uudistamista.

– Nykyinen kilpailutukseen perustuva Kela-kyytien järjestämismalli on saanut kritiikkiä niin asiakkailta kuin taksiyrittäjiltä. Kritiikki on aiheellista, ja järjestämiseen onkin harkittava uutta mallia, sanoo keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli tiedotteellaan.

Varsinkin uusimman kilpailutuksen jälkeen kielteistä palautetta on Kallin mukaan kuulunut runsaasti eri puolilta Suomea: monet asiakkaat ovat todenneet taksin saannin kanssa olevan suuria ongelmia. Samoin yrittäjät ovat kokeneet mallin ongelmalliseksi ja kyytien olevan yrittäjälle monin paikoin huonosti kannattavia.

– Taksin saamisessa ajallaan on vakavia ongelmia etenkin maaseutualueilla, mutta tyytymätöntä palautetta on tullut myös kaupungeissa asuvilta asiakkailta. Tieto on huolestuttava, sillä kyse on usein elintärkeistä matkoista terveydenhuoltoon.

– Myös taksiyrittäjät ovat olleet yhteyksissä nykymallin ongelmista. Kela-kyydit ovat yrittäjälle usein heikosti kannattavia ja paikoin hankalia toteuttaa. Tämä on mahdoton tilanne. Emme voi olettaa, että taksiyrittäjät maksavat siitä, että saavat kuljettaa asiakkaitaan.

Kalli kertoo, että esimerkkinä nykyisen mallin hankaluudesta on se, että taksi voi viedä asiakkaan ensin pitkän matkan päähän vastaanotolle. Perillä tehtävä toimenpide voi viedä vain lyhyen aikaa, mutta sama taksi ei välttämättä voi kuljettaa asiakasta takaisin, jolloin taksi joutuu ajamaan pitkän paluumatkan tyhjänä takaisin. Ja hetken päästä sama asiakas tulee toisella taksilla perässä.

– Tämänlaiset järjettömät tilanteet tulisi saada korjattua, Kalli painottaa.

Kallin mukaan myös Kelassa on ilmeisesti tiedostettu nykymallin ongelmat, sillä Kela on esittänyt sosiaali- ja terveysministeriölle järjestämismallin muuttamista, esimerkiksi siirtymistä rekisteröintimenettelyyn kilpailutusten sijaan.

– Odotan sosiaali- ja terveysministeriön tarttuvan Kelan esitykseen ja näkevän mallin päivitystarpeet. Rekisteröintimenettely voisi tarjota paremman hinnan ja paremmat edellytykset toiminnan kehittämiseen. Tämä nostaisi taksiyrittäjien kiinnostusta Kela-kyytien ajamiseen ja parantaisi taksien saatavuutta. Se olisi ennen kaikkea asiakkaiden mutta myös taksiyrittäjien etu, Kalli linjaa.

Kommentit (4)

  • Lukija91

    Kantaanko näistä epäonnistumisista kukaan minkäänlaista vastuuta? Veronmaksajien rahoilla puuhastellaan hankkeita, jotka johtavat vain syvenpään suohon. Taksiuudistus kokonaisuutena on hyvä esimerkki. Aiemmin erinomaisesti toiminut järjestelmä romutettu. Kelataksijärjestelmää ei ole saatu toimimaan koskaan. Sanktiot pitäisi koskettaa myös Kelaa.

    • Lukija64

      Ota ihmeessä taksi, mistä sen vapaana näet ! Ilman, että laputat ”Kela-korttia”.
      Jos johonkin matkakorvaukseen on peruste, saat sen myöhemminkin hakemalla.
      Tämä ns vanha taksijärjestelmä oli aikansa elänyt ja varovasti sanottuna arvelutttavakin monessa mielessä.

  • Lukija90

    Asia on näin kuten Eeva Kalli Timon tytär kertoo. Poikkesin tänään kauppaan ja näin surukseni kuinka Iltalehti taustajoukkoineen oli lähtenyt pilaamaan ns. tositarkoituksella kepun vaaleja. Lööpit silmille tullen huusivat miten paha on Väyrynen(lue keskusta),koska hän rahastaa lasten ongelmilla tmv. Ei malttanut Helsingin media olla poissa,vaikka Helsinki ei ole vaalissa. Törkeää ja ala-arvoista.

  • Lukija64

    Taksikuljetuksista on ollut sopimuksia myös ennen tätä ns Kela-sopimusjärjestelmää. Ja ongelmia myös on riittänyt.
    Onko muuten jotain kokonaisnäkemyksen puutetta, ettei keskusta pidä mitenkään esillä valinnanvapautta lakiin perustustuvan sairausvakuutuksen ja verovaroilla kustannettavan julkisen terveydenhuollon välillä.
    Kun maksan molemmista, haluan myös valita. Enkä centeistä, mihin svkorvaukset nyt on nollattu.

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen