Keskustakolmikko kaivoi esiin hallituksen pettämät lupaukset autoilijoille
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaisten jäsenten Jouni Ovaskan, Pekka Aittakummun ja Hilkka Kempin mielestä hallituksen liikennepolitiikassa ero puheiden ja tekojen välillä on ”suuren montun kokoinen”.
Keskustalaiskolmikko muistuttaa kokoomuksen ja perussuomalaisten johtaman hallituksen lupauksista tehdä parempaa liikennepolitiikkaa kuin edeltäjänsä.
– Tässä perussuomalaiset ovat keskeisessä asemassa valtiovarainministeri- ja liikenneministeripuolueena, kolmikko muistuttaa tiedotteessa.
Keskustalaiset näkevät hallituksen epäonnistuvan jo kolmessa keskeisessä liikennepolitiikan kysymyksissä liittyen korjausvelkaan, väylärahoitukseen ja polttoaineiden hintoihin.
– Hallitusohjelmassa sekä liikenneministerin suulla on jatkuvasti väitetty, että huonokuntoisten tiestömme korjausvelka käännetään laskuun, liikenne- ja viestintävaliokuntaa johtava Jouni Ovaska huomauttaa.
– Tosiasiassa Väyläviraston laskelmien mukaan tiestömme korjausvelka kasvaa vuoden 2027 loppuun mennessä 500 miljoonalla eurolla. Siis samalla summalla, minkä hallitus on laittamassa hukkainvestoinniksi arvioituun Turun tunnin junahankkeeseen.
Aittakumpu sanoo, että hallitus on painamassa loppuvaalikaudeksi miltei olemattomiin varsinkin kehittämishankkeiden rahoituksen. Samaan aikaan se on käynnistämässä jopa noin kahdella miljardilla eurolla investointi- ja kehittämishankkeita valtiontalouden menokehysten ulkopuolelta, valtion tuottavaa omaisuutta myymällä, hän toteaa.
– Tämä tekee pitkäjänteisen väyläpolitiikan ja rahoitussuunnitelmien tekemisen hyvin hankalaksi, ellei jopa mahdottomaksi. Seuraavalla hallituksella on iso sotku purettavanaan, Aittakumpu toteaa.
Hilkka Kemppi muistaa perussuomalaisten vaalilupauksen yhden euron maksavista polttoaineiden pumppuhinnoista. Se olisi toteutettu muun muassa polttoaineveron puolituksella ja polttoaineiden jakeluvelvoitteen poistamisella.
Mikään niistä ei toteudu, Kemppi toteaa.
– Sen sijaan huhtikuun kehysriihessään hallitus päätti korottaa yleistä arvonlisäverokantaa, joka nostaa jo syksyllä polttoaineiden hintoja noin neljä senttiä litralta.
– Kaiken kukkuraksi hallitus päätti liittää Suomen ensimmäisten joukossa jo vuonna 2027 EU:n liikenteen päästökauppajärjestelmään, joka tulee nostamaan polttoaineiden pumppuhintoja vuosikymmenen loppuun mennessä jopa 15 senttiä litra tai enemmänkin.
Kempin mukaan hallitus kompensoi oikeutetusti hinnankorotuksen ammattiautoilijoille polttoaineveron palautusjärjestelmän kautta, mutta ”tavallisille autoilijoille se on tarjoamassa korkeintaan sympatiaa”.