Katainen: Talvimerenkulun vaatimukset tulee huomioida päästökaupassa – keskustameppi kirjelmöi aiheesta liikennekomissaarille

EU

Merenkulun ulottaminen EU:n päästökauppaan uhkaa aiheuttaa merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle merkittäviä lisäkustannuksia, europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk. / Renew Europe) toteaa.

Katainen kysyi liikennekomissaari Adina Văleanilta liikennevaliokunnan kokouksessa viikko sitten, miten Euroopan komissio aikoo huomioida talvimerenkulun vaatimukset EU:n päästökaupan tulevassa laajennuksessa niin, että Euroopassa säilyy tasavertaiset kilpailuedellytykset. 

Kataisen mukaan liikennekomissaari kierteli vastauksessaan. Katainen jätti aiheesta komissiolle kiireellisen kirjallisen kysymyksen. Valeanin on vastattava Kataiselle julkisesti kolmen viikon kuluessa.

– Alusten kulkeminen talvisin paksun jään läpi vaatii paitsi erityisiä rakenteita ja isoja konetehoja myös enemmän polttoainetta, mikä aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia Suomelle, jos meriliikenne ulotetaan päästökauppaan, Katainen sanoo tiedotteessa.

Kataisen mukaan tilanne on ehdottomasti kompensoitava, jotta tasavertainen kilpailu voi toteutua Euroopassa jatkossakin.

– Suomi on täysin riippuvainen merenkulkuyhteyksistä. Suomen viennistä 90 prosenttia ja tuonnista 80 prosenttia kulkee meritse. Syrjäisen sijainnin lisäksi Suomea haastaa talviolosuhteet meren ja satamien ollessa jäässä kolmasosan vuodesta, Katainen selitti liikennekomissaarille Suomen erityisiä olosuhteita.   

Euroopan komissio esittää kesäkuussa päästökauppajärjestelmän uudistusta, joka tulee Euroopan parlamentin käsittelyyn syyskuussa.