Joulunviettokin muuttuu, ja se näkyy ruuissa ja lahjoissa, kertoo kysely
Moni arvostaa joulussa perinteitä, mutta joulunviettotavatkin muuttuvat.
Joulunvieton vastuullisuudesta ja joululahjojen alkuperästä ollaan tänä jouluna tarkkoja. Jo yli kolmannes suomalaisista kertoo tekevänsä joululahjahankintansa kotimaisista verkkokaupoista. Niin ikään kolmannes korostaa joulun vietossa vastuullisuutta, ja suurin osa suomalaisista pitää joululahjojen hankinnassa tärkeänä niiden alkuperää.
Joulu merkitsee suomalaisille ennen kaikkea yhdessäoloa jouluruuan äärellä.
Suomalaisen työn liiton tilaamasta kyselystä käy ilmi, että valtaosalle suomalaisista (70 prosenttia) joulussa on tärkeää yhdessäolo läheisten kanssa jouluruoasta nauttien. Tämä korostuu erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä.
Tärkeitä asioita joulussa ovat myös lomapäivät, lepo ja nukkuminen.
Yli puolet suomalaisista haluaa ostaa joululahjaksi kotimaisia tuotteita ja palveluita. Etenkin naiset suosivat kotimaista alkuperää olevia lahjoja ja samoin iän noustessa kotimaisuuden merkitys kasvaa. Joka toinen suomalainen siis suosii kotimaisia lahjoja, kun taas kolmannekselle suomalaisista lahjan alkuperämaalla ei ole niin suurta merkitystä.
– Naiset ja nuoret ovat tutkitusti vastuullisuuden edelläkävijöitä ja niin tässäkin asiassa. Erityisesti juuri he ovat muita enemmän muuttaneet joulunviettotapojaan vastuullisemmiksi, sanoo Suomalaisen työn liiton toimitusjohtaja Katri Viippola tiedotteessa.
– Tämä näkyy muun muassa siten, että joulupöydässä suositaan kasvisvaihtoehtoja ja kotimaisia tarjottavia, lahjat ovat aineettomia ja vähemmän materiaalisia, ostokset tehdään harkiten ja niissä suositaan kotimaisia tuotteita ja palveluita.
Joulu voi myös ärsyttää, etenkin jos se aiheuttaa riitelyä, liiallista hössötystä, yleistä kiirettä ja liiallista kaupallisuutta. Lahjojen saaminen ei ole niinkään tärkeää, mutta lahjojen antamisen kokee mieluisaksi 40 prosenttia suomalaisista.
Tavallisimmin joululahjat hankintaan tavarataloista, supermarketeista ja erikoisliikkeistä, mutta suomalaiset verkkokaupat ovat jo neljänneksi suosituin ostopaikka.
Vaikeasta taloudellisesta tilanteesta riippumatta hieman yli puolet suomalaisista suunnittelee käyttävänsä saman verran rahaa jouluun kuin edellisenäkin jouluna. Neljännes kuitenkin kertoo käyttävänsä rahaa jouluun aiempaa vähemmän.
Suomalaisen työn liiton kyselyn toteutti Iro Receach, ja siihen vastasi tuhat suomalaista lokakuussa 2023.