IS: Esko Aho soittaa hätäkelloja ja vaatii radikaalia lisäystä oppisopimuspaikkoihin – ihmettelee hallituksen uudistusta
Ex-pääministeri Esko Aho (kesk.) perää päättäjiltä nopeita toimia nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen.
Hän esittää keinoksi oppisopimuskoulutuksen huomattavaa laajentamista. Aikaa ei ole hukattavaksi.
– Meillä on jo hätätila, Aho varoittaa Ilta-Sanomien haastattelussa.
Aho katsoo, että radikaalille uudistukselle on Suomessa aivan poikkeukselliset syyt.
– Ensinnäkin: meillä on työvoimapula, johon normaali oppimistie ja koulutusjärjestelmä eivät pysty riittävästi vastaamaan. Siihen tarvitaan erityistoimia.
– Toinen syy on se, että meillä on ammatillisen koulutuksen puolella kärsitty erityisesti tästä pandemiasta. Ammatillisen koulutuksen laatu ja saavutettavuus on kärsinyt. Syntyy paljon vajetta, jota pitäisi paikata työssä tapahtuvalla oppimisella.
Aho näkee, että oppisopimuskoulutus soveltuu erityisesti perusammatteihin, kuten rakennus- tai hoiva-alalle.
Hän esittää, että muutamassa viikossa tulisi panna pystyyn ohjelma, jolla luotaisiin tuhansia uusia oppisopimuspaikkoja vuoden kahden sisällä.
Aho uskoo, että näin voitaisiin pelastaa suuri määrä nuoria ihmisiä syrjäytymiseltä.
Marinin hallituksen päätökseen laajentaa oppivelvollisuutta Aho suhtautuu skeptisesti.
Syksyllä voimaan astuneen uudistuksen myötä alle 18-vuotiaiden perusopetuksesta valmistuneiden on ollut ensimmäistä kertaa velvollisuus hakea jatkokoulutuspaikkaa.
Aho ihmettelee, miksi teoreettista opetusta tuputetaan niille, jotka eivät ole ennenkään päässeet sen makuun.
– Lisää teoreettista opetusta niille, joilla jo ennestään on vaikeaa sen opetuksen kanssa? En usko, että se tulee toimimaan.
Aho kertoo käyneensä aiheen tiimoilta keskusteluja opettajien kanssa. Etenkin ammatillisella puolella liian moni lyö hanskat tiskiin kesken kaiken.
– Näyttää siltä, että sielläkään ei paljon uskota siihen, että se toimii.
Aho huomauttaa, että niitä on paljon, joita koulunpenkki ei kiinnosta.
– En usko, että niitä kaikkein pahimman syrjäytymisuhan alla olevia voidaan minkäänlaisilla perinteisen koulutuksen keinoilla saada takaisin raiteille, vaan siihen tarvitaan työssä oppimisen mekanismeja.