Mara: Hotellit ja ravintolat palvelevat asiakkaitaan myös PAMin lakkopäivänä – "Yritykset joutuneet ikävään välikäteen"
S-ryhmän ja Scandic Hotels Oy:n hotellit ja niiden ravintolat pysyvät auki ja palvelevat asiakkaitaan torstaina 1. helmikuuta Palvelualojen ammattiliitto PAMin julistamasta lakosta huolimatta, tiedottaa matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö Mara ry.
Maran mukaan S-ryhmä ja Scandic Hotels Oy pitävät hotellit ja ravintolat auki lakkoon osallistumattoman henkilöstön voimin, joten hotellien majoittujat, kokousasiakkaat ja ravintola-asiakkaat saavat tarvitsemansa palvelut.
– Palvelu ei välttämättä ole yhtä laadukasta ja nopeaa kuin normaalioloissa, kun osa ammattitaitoisesta työvoimasta on lakossa. Toivon, että asiakkaat ymmärtävät tämän, toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo Maran tiedotteessa.
PAM ilmoitti keskiviikkona järjestävänsä mittavan lakon muun muassa suurissa kauppaketjuissa ja S-ryhmän ja Scandic Hotels Oy:n hotelleissa.
PAMin mukaan lakkoon osallistuu kymmeniätuhansia työntekijöitä. PAM protestoi lakollaan muun muassa hallituksen työttömyysturvan ja asumistuen leikkauksia ja työmarkkinoiden heikennyksiä vastaan.
Lapin mukaan yritykset ovat joutuneet ikävään välikäteen ammattiyhdistysliikkeen kohdistaessa lakkoja yrityksiin, jotka eivät ole kiistassa asianosaisia.
– Kunnioitamme ay-liikkeen oikeutta lakkoihin työehtosopimusneuvotteluihin liittyvänä painostuskeinona. Nämä lakot ovat kuitenkin luonteeltaan toisenlaisia ja kohdistuvat erittäin ikävällä tavalla yrityksiin, jotka olivat lähes kaksi vuotta koronarajoitusten kohteena. Hotelliala oli yksi kaikkein vakavimmin koronarajoituksista kärsineistä toimialoista, Lappi sanoo.
Lappi muistuttaa, että myös Venäjän aloittama sota on heikentänyt Suomen matkailualan kansainvälistä kilpailukykyä merkittävästi suhteessa muihin Pohjoismaihin.
Lappi painottaa, että hotelleilla on velvollisuus pitää huolta asiakkaistaan myös lakon aikana.
– Esimerkiksi Pohjois-Suomessa on lakon aikana paljon ulkomaalaisia asiakkaita, joita ei voida pyytää poistumaan hotelleista tai evätä heiltä ravintolapalvelut lakon ajaksi. On selvää, että hotellien sulkeminen ja palvelujen epääminen aiheuttaisivat peruuttamatonta vahinkoa myös Suomen matkailualan maineelle, Lappi sanoo.