Helsingin Keskusta lanseeraa uudenlaisen vaikuttajahautomon – "Toritapahtumapuolue" alkaa panostaa henkilöbrändeihin ja digiviestintään
Helsingin Keskusta alkaa valmentaa toimijoitaan uudella tavalla ensi syksynä. ”Tulevaisuuden tekijöiden hautomon” taustalla ovat Helsingin vaalipiirissä viime eduskuntavaaleissa ehdolla olleet piirihallituksen jäsenet Virva Lehto ja Riikka Vaaja.
Kaksikko kertoo Suomenmaalle, että ajatus hautomosta syntyi Helsingin piirin haastavasta tilanteesta ja eduskuntavaalien keskustalaisittain heikosta tuloksesta.
Lehto ja Vaaja näkivät, että jotakin tulisi tehdä toisin. He halusivat luoda väylän, jolla voitaisiin sitouttaa aiemmin vaaleissa ehdolla olleita toimijoita, sillä piirin aktiivien määrä on niin pieni.
Tulevaisuuden tekijöiden hautomoon otetaan mukaan kymmenisen henkilöä, ja osallistuminen maksaa sata euroa vuodessa.
Hautomon ajatuksena on keskustan Helsingin piirin mukaan saada ja sitouttaa toimintaan lisää kaupungin keskusta-aktiiveja. Tähtäimessä on hankkia ehdokkaita kuntavaaleihin keväälle 2025 ja eduskuntavaaleihin keväälle 2027.
Hautomon toivotaan myös lisäävän Helsingin Keskustan näkyvyyttä esimerkiksi lehdissä, sosiaalisessa mediassa, erilaisissa tapahtumissa, sekä yhdistyksissä.
Lehdon mukaan hautomoon osallistuvien on tarkoitus tavata kerran kuukaudessa syksystä alkaen.
Ajatuksena on käsitellä esimerkiksi valtuustossa ja yhdistyksissä vaikuttamista, sosiaalisen median hyödyntämistä, sekä lehtien kautta omien ajatusten esilletuomista.
Lehto on itse koulutukseltaan tradenomi, ja hän on valmistunut digi- somemarkkinoinnin erikoisammattitutkinnosta. Lehto tarjoaa yrityksensä kautta sisällöntuotantoa erilaisille yrityksille, ja tätä osaamistaan hän hyödyntää hautomon järjestämisessä.
Tulevaisuuden tekijöiden hautomossa kehitetään jokaiselle osallistujalle oma brändi, jonka kautta jäsen voi edistää omaa vaikuttamistyötään.
– Yritämme hautomossa kirkastaa omaa intohimoamme sekä asioita, joita haluamme politiikassa ajaa, ja sitten tuoda niitä esille sosiaalisessa mediassa ja mielipidepalstoilla, Lehto toteaa.
Yhteiskuntasuhdepäällikkö Vaaja näkee, että keskustalla olisi parannettavaa sosiaalisen median hyödyntämisessä.
Esimerkiksi viime eduskuntavaaleissa Tiktokin voima nähtiin useiden perussuomalaisten ehdokkaiden läpimenossa.
– Ehkä me ollaan jämähdetty tietyllä tapaa tällaiseksi toritapahtumapuolueeksi, Vaaja huomauttaa.
Erityisesti suurissa kaupungeissa sosiaalisen median vahvemmalle hyödyntämiselle on Vaajan mielestä kova tarve.
– Helsingissä on se tilanne, että harvemmin mihinkään markkinoille tulee isoa massaa äänestäjiä. Kyllä ne muut viestinnän kanavat ovat ne, missä isoissa kaupungeissa äänestäjiä tavoittaa.