Yksikään suomalainen vaateyritys ei jäänyt nollille, kun eettistä kauppaa puolustava yhdistys selvitti niiden vastuullisuutta
Suomalaisten vaatetusalan yritysten vastuullisuus on parantumassa, ilmenee Eettisen kaupan puolesta -yhdistyksen Ränkkää brändi -raportista. Yksikään yritys ei jäänyt tänä vuonna nollille.
Raportissa arvioitiin 34 suomalaisen vaatemerkin ilmasto-, ympäristö-, ja ihmisoikeustyötä sekä läpinäkyvyyttä. Raportin mukaan yli puolet merkeistä sijoittui kahteen parhaaseen kategoriaan eli sai vähintään 15 pistettä kun maksimipistemäärä oli 29.
Parhaaseen A-kategoriaan sijoittui seitsemän vaatemerkkiä, jotka ovat FRENN, Papu, Pure Waste, Alpa, Paapii, Aarre ja BYPIAS.
Vuonna 2019 alimpaan E-kategoriaan sijoittui yli puolet arvioinnin brändeistä, tänä vuonna enää viisi.
Tiedotteen mukaan yhä useammat vaatemerkit ovat heränneet muun muassa ilmastovelvollisuuteensa ja ryhtyneet laskemaan ilmastopäästöjään sekä raportoimaan niistä.