Eläkeläisille suunnattu puhelin- ja kotimyynti suivaannuttaa keskustan puoluejohdossa – "Vähäisetkin pennit viedään"
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen vaatii tiukempaa lainsäädäntöä puhelin- ja kotimyyntiin.
Hän vetoaa kilpailu- ja kuluttajaviraston kyselytutkimukseen, jonka mukaan suomalaiset kokivat puhelinmyynnin painostavana ja yksityisyyttä häiritsevänä. Kyselyyn vastanneista 86 prosenttia ei ostaisi mielellään tavaroita tai palveluita puhelinmyyjältä.
– Nykyisenkaltaiseen lehtien ja vitamiinien puhelinmyyntiin on tultava ehdottomasti muutos. Ihmiset kokevat kesken työpäivän tulevat myyntipuhelut epämiellyttävinä ja häiritsevinä, Honkonen sanoo tiedotteessa.
Keskustapoliitikko kantaa erityistä huolta ikäihmisistä ja edunvalvontaa tarvitsevista ihmisistä, jotka ovat puhelin- ja kotimyynnin osalta heikoimmassa asemassa.
– Ei ole oikein, että pientä eläkettä saavia ihmisiä kiusataan puhelin- ja kotimyynnillä ja sen myötä vähäisetkin pennit viedään. Lisäksi on erittäin huolestuttavaa, että edunvalvontaa tarvitsevilla ihmisillä ei ole kunnollista lainsäädännön takaamaa suojaa puhelin- ja kotimyynnissä, Honkonen toteaa.
Hallitusohjelman mukaan puhelin- ja kotimyyntiä rajoitetaan ja säädellään tiukemmin kuluttajan suojaksi. Lainsäädännön päivittämisen valmistelu onkin nyt oikeusministeriössä, ja hallituksen esitystä odotetaan vielä tämän vuoden puolella.
Honkonen kertoo olevansa toiveikas sen suhteen, että lainsäädäntö toteutuu hallitusohjelman tahdon mukaisesti.
– Suomalaisten näkökulmasta kaikkein parasta olisi, jos lainsäädäntöä muutettaisiin niin, että puhelinmyynti olisi sallittua vain niille ihmisille, jotka ovat ennakkoon hyväksyneet heihin kohdistuvan puhelinmyynnin. Tämän avulla myyntipuhelut pirisisivät vain niiden taskuissa, ketkä näitä puheluita haluavatkin.