Black Friday tarjoukset eivät välttämättä ole niin suuria kuin näyttävät – Viime vuonna monien alennusten alkuperäishintaa oli nostettu etukäteen
Black Friday on noussut viime vuosina suosituksi ostospäiväksi myös Suomessa, kun myyjät tarjoavat silloin tuotteitaan ja palveluitaan alennettuun hintaan.
Hintavertailupalvelu Hintaoppaan data kuitenkin osoittaa, että viime vuoden Black Fridayn alennuksista lähes joka kymmenennen tuotteen hintaa oli nostettu ennen suurta tarjouspäivää.
Hintaoppaan mukaan Suomessa hinnat nousivat 8,5 prosentilla tuotteista 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta välisenä aikana. Tämän jälkeen niitä alennettiin Black Friday -päiväksi 29. marraskuuta.
Hintaoppaan maajohtajan Liisa Matinvesi-Bassettin mukaan alennuksen laskeminen ennakkoon nostetusta hinnasta saa tarjoushinnan näyttämään kuluttajan silmissä normaalia suuremmalta.
Hän sanoo Hintaoppaan lähettämällä tiedotteella, ettei kaikkia mainoksissa näkyviä tuotteita ole alennettu lainkaan. Osan tuotteiden hintoja on jopa nostettu Black Friday -päiväksi.
– Kuluttajan kannattaa olla tarkkana ja tarkistaa, onko hinta todella poikkeuksellisen hyvä juuri alennuspäivänä. Näyttävät alennuslaput ovat suuri houkutin, mutta ennen tarjoukseen tarttumista on hyvä tehdä hintavertailua kauppojen välillä ja tarkistaa, miten tuotteen hinta on kehittynyt, Matinvesi-Bassett painottaa tiedotteella.
Matinvesi-Basset kuitenkin korostaa, että Black Fridayna on tarjolla myös aidosti alennettuja tuotteita.
Yrityksen mukaan Black Friday oli viime vuoden hintavertailupalvelun ylivoimaisesti vilkkain ja halvin päivä. Taakse jäivät niin joulualennusmyynnit, sinkkupäivä kuin kesäaletkin.
HintaopAS sisältää 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot.
Yritys kuuluu norjalaiseen Schibsted Media Group -mediakonserniin.