Asiantuntija: Näin Venäjä saa pidettyä lentokoneensa ilmassa
Venäläiset lentoyhtiöt ovat löytäneet keinoja liikennöinnin jatkamiseen, vaikka länsimaiden asettamat pakotteet ovat vaikeuttaneet toimintaa jo puolentoista vuoden ajan. Lentoturvallisuudessa on tosin puutteita, koska venäläiset lentoyhtiöt eivät saa koneisiinsa varaosia länsimaisilta yrityksiltä. Myös koneiden huolto länsimaissa on estetty.
Venäjän aloitettua täysimittaisen hyökkäyssotansa Ukrainaan Yhdysvallat, EU ja useat muut valtiot ovat asettaneet Venäjälle voimakkaita talouspakotteita, jotka estävät muun muassa aseiden, mikrosirujen ja lentokoneiden osien viennin maahan.
Venäjä vastasi pakotteisiin viime vuoden keväällä hyväksymällä lain, jonka nojalla venäläiset lentoyhtiöt pystyivät rekisteröimään ulkomailta liisatut koneet Venäjälle. Käytännössä yhtiöt ottivat länsimaiset lentokoneet haltuunsa.
Ennen hyökkäystä Ukrainaan 70 prosenttia venäläisten lentoyhtiöiden kalustosta oli joko yhdysvaltalaisen lentokonevalmistaja Boeingin tai eurooppalaisen Airbusin koneita.
Lentokonetekniikan ja ilmailun asiantuntija, professori Stephen Wright Tampereen yliopistosta kertoo STT:lle, että Venäjällä on paljon tietämystä ja osaamista ilmailuteknologiasta. Sitä on kertynyt muun muassa Neuvostoliiton ja Venäjän avaruusohjelmista.
Tätä tietämystä voi käyttää myös lentokoneisiin. Venäjällä on myös paljon raaka-aineita ja teollisuustuotteiden valmistusta.
– Arvelen, että venäläiset tekevät lentokoneisiinsa osia itse tai korjaavat koneitaan itse, Wright sanoo.
Lentokoneiden osista monet ovat hyvin vaativia ja kalliita valmistaa. Wrightin mukaan onkin todennäköistä, että venäläisten tekemät osat eivät ole yhtä laadukkaita kuin alkuperäiset eivätkä kestä yhtä pitkään kuin länsimaissa valmistetut.
Venäläiset ovat löytäneet myös muita keinoja, joiden avulla lentoyhtiöt ovat pystyneet jatkamaan toimintaansa. Kansainvälisen median mukaan Venäjälle päätyy edelleen sanktioista huolimatta länsimaisten yritysten valmistamia lentokoneiden osia.
New York Times uutisoi keväällä, että vuonna 2022 Venäjälle vietiin kahdeksan kuukauden aikana yli 5 000 toimitusta lentokoneiden osia. Maahan vietiin muun muassa teknologiayritys Honeywellin valmistama lähes 300 000 dollarin arvoinen moottori.
Länsimaiden pakotteita kierretään lehden mukaan käyttämällä hyväksi yritysjärjestelyjä Arabiemiraateissa ja Kiinassa.
Tampereen yliopiston Wright ei usko, että Venäjä pystyy sanktioita kiertämällä saamaan kuitenkaan riittävästi varaosia. Venäläisillä lentoyhtiöillä on käytössä satoja koneita, joihin tarvitaan säännöllisesti uusia osia.
– Luulen, että he voivat saada pakotteita kiertämällä varaosia yhteen tai kahteen lentokoneeseen, mutta eivät satoihin.
Venäläiset lentoyhtiöt saavat myös toista kautta varaosia. Yhtiöt purkavat lentoliikenteestä syrjään otettuja koneita ja käyttävät osia liikenteessä olevissa. Venäjän hallitus laillisti kyseisen käytännön alkuvuodesta.
Koneiden purkaminen tuo helpotusta lehtoyhtiöiden toimintaan, mutta pidempiaikainen ratkaisu se ei ole. Venäläinen ilmailualan asiantuntija arvioi Politico-lehden jutussa, että vuoteen 2025 mennessä kolmasosa venäläisten lentoyhtiöiden ulkomaisista koneista on todennäköisesti purettu varaosiksi.