Alkoholinkulutus kääntyi lievään nousuun – hellekesä vaikutti osaltaan
Alkoholinkulutuksen pitkään jatkunut lasku kääntyi lievään kasvuun tammi–elokuussa, käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kokoamista ennakkotiedoista.
Alkoholin vähittäis- ja anniskelumyynti Suomessa kasvoi 1,1 prosenttia vuoden 2017 vastaavasta ajanjaksosta. Kulutus lisääntyi, vaikka myös alkoholijuomien nimellishinnat nousivat.
– Hintakilpailu on ollut huomattavasti ennakoitua vähäisempää, ja siksi kulutuskin on onneksi lisääntynyt vähemmän kuin oli ennakoitu, kertoo THL:n tutkimusprofessori Pia Mäkelä.
Poikkeuksellisen hellekesän arvioidaan lisänneen osaltaan alkoholinkulutusta.
Alkoholin myynti lisääntyi päivittäistavarakaupassa ja anniskelussa. Alkon myynti sen sijaan väheni.
Viron veronkorotukset ovat THL:n mukaan todennäköisesti vähentäneet alkoholin matkustajatuontia.
Kun huomioidaan sekä kotimaan alkoholimyynti että matkustajatuonti, alkoholinkulutus kasvoi ennakkotietojen mukaan puoli prosenttia tammi-elokuussa.
Viinapohjaisten long drink -juomien myynti laajeni Alkoista elintarvikekauppoihin vuoden alussa. Viinalonkeron vähittäismyynti lähes kuusinkertaistui.
Sen sijaan käymisteitse valmistettujen long drink -juomien myynti väheni. Tällaisia lonkeroita on myyty jo aiemmin myyty elintarvikeliikkeissä. Yhteensä kaikkien erilaisten long drink -juomien myynti lisääntyi tammi-elokuussa yli 47 prosenttia vuotta aiemmasta.
– Kahdeksan kuukautta on vielä liian lyhyt aika lain vaikutusten arvioimiseen. Juomatavat eivät aina reagoi saatavuuden muutoksiin välittömästi. Kun vuonna 1995 siidereitä ja käymisteitse valmistettuja long drink -juomia alettiin myydä kaupoissa, niiden kulutus lisääntyi yli viiden vuoden ajan. Nytkin on siis syytä seurata, miten kulutus ajan myötä muuttuu, Mäkelä linjaa.