Keskusta tarvitsee uusia kampanjoimisen keinoja
Ylen teettämässä viimeisimmässä puolueiden kannatusmittauksessa keskustaa äänestävien määrä on edelleen vähentynyt. Vaalityötä on nyt tehty jo kuukauden päivät, mikä herättää kysymyksiä.
Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Tuomo Turjan mukaan keskustan vaalitulos riippuu nyt paljon siitä, miten keskusta saa vanhat äänestäjänsä, jotka nyt ovat miettivällä kannalla, käännettyä keskustan äänestäjiksi äänestyskopissa.
Tähän asti tehty perinteinen vaalityö on kohdistunut juuri tuohon vanhaan kannattajakuntaan. Tulos ei ole lupaava, mutta on huomioitava myös se, että tutkimuksen otannassa painottuvat kaupunkialueiden mielipiteet.
Keskuksissa on tunnetusti vahva kannatus kokoomuksella ja demareilla.
Keskustan olisi saatava uusia äänestäjiä, jotta vuoto perussuomalaisiin saataisiin korvattua. Se vaatii entisen vaalityön lisäksi uusia vaikuttamisen muotoja.
Tämä on nuoren kannattajakuntamme ominta alaa, nimittäin sosiaalisen median tuomat mahdollisuudet.
Perinteisen mediakentän murros on iskenyt pahiten keskustaan. Pienet maakuntien lehdet ovat hävinneet tai sulautuneet suuriin mediakonserneihin.
Niissä kuuluu ison rahan ääni ja perinteinen palkansaajien vaikutusvalta tilaajien ominaisuudessa on suuri. Keskustan sanoman lopullisen paitsion aiheuttavat etelän median identiteetti- ja ympäristöpolitiikkaa tekevät toimittajat.
Keskustalla ei ole käytössään edellä mainittujen ryhmien rahoitusmahdollisuuksia eikä mediaverkostoja.
On tukeuduttava entistä enemmän sosiaaliseen mediaan. Siinäkin näkyvyydessä perussuomalaiset ovat meitä edellä.
Kampanjaa tulee kuitenkin tehdä hyvällä maulla ja rakentavasti. Sebastian Tynkkysen postauksista ei kannata ottaa mallia.
Ilpo Pernaa
Kauhava
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/.