Ylipitkät työvuorot metsäpalojen parissa huolettavat sopimuspalokuntalaisten liittoa – "Kyllä tähän täytyy saada joku tolkku"
Suomen Sopimuspalokuntien liitto on huolissaan maastopaloja sammuttavien sopimuspalokuntalaisten ylipitkistä työvuoroista. Liiton mielestä 12 tunnin työvuoroa ei saisi ylittää muuten kuin pakottavasta syystä, toteaa liiton toiminnanjohtaja Isto Kujala.
– Olen kuullut, että joku on tehnyt jopa yli vuorokauden mittaisen työvuoron. Kyllä tähän täytyy saada joku tolkku, Kujala sanoo STT:lle.
Kujala kertoo, että sopimuspalokuntalaisten työvuorojen pituusrajoja ei ole määritelty missään. Tänä vuonna työvuorojen pituudet ovat olleet ajankohtainen puheenaihe, koska maastopaloja on ollut niin paljon. Erityisen huolissaan Kujala on autonkuljettajista.
– Kuljettajat osallistuvat sammutustöihin yhtälailla kuin muut, mutta he eivät aina kerkeä levätä. Kyllä autossa täytyy olla ajokuntoinen kuljettaja, Kujala sanoo.
Sopimuspalokuntien liitto toivoo, että työsuojeluviranomaiset tutkisivat työtehtäviä ja määrittäisivät rajat työvuorojen ja lepoaikojen pituuksille. He toivovat myös, että työsuojeluviranomaiset ottaisivat kantaa suojavarusteisiin ja työturvallisuushenkiön nimeämiseen suuremmissa maastopaloissa ja muissa suurissa onnettomuuksissa.
Suomessa on yli 13 000 hälytyskelpoista sopimuspalokuntalaista, jotka pelastusviranomainen voi hälyttää osallistumaan sammutustyössä avustaviin tehtäviin. Heille maksetaan lain mukaan korvaus tehdystä työstä. He eivät kuitenkaan kuulu päätoimiseen pelastustoimen ammattihenkilökuntaan.