Sosiaalisen median laatumielikuva on heikentynyt – kyselyyn vastanneet kokivat perinteiset uutismediat tasokkaiksi
Sosiaalisen median laatumielikuva on heikentynyt suomalaisten keskuudessa, käy ilmi Sanomalehtien Liiton teettämästä kyselytutkimuksesta.
Tulosten mukaan Ylen ja sanomalehtien digitaaliset palvelut ovat vastaajien mielestä selvästi laadukkaimmat verkossa julkaistavat uutismediat.
Vuoden sisään merkittävimmät muutokset tapahtuivat Googlen, YouTuben, Twitterin, LinkedInin, Facebookin, WhatsAppin ja Instagramin tuloksissa.
Kun ne vielä vuosi sitten kilpailivat lähes tasaväkisesti joidenkin kotimaisten uutismediapalveluiden kanssa, nyt some-palveluiden tulokset ovat pudonneet tuntuvasti.
– Muutoksen merkityksellisyyttä lisää se, että sosiaalisen median laadukkuus putosi eniten juuri nämä palvelut parhaiten tuntevien 15–24-vuotiaiden keskuudessa, arvioi Sanomalehtien Liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.
Median laatumielikuva mitattiin asteikolla 0–10, jossa 10 merkitsee erittäin laadukasta ja 0 erittäin heikkoa uutismediaa.
Google sai arvosanaksi 5,5, Facebook 4,1, WhatsApp 3,7 ja Instagram 3,5. Vuotta aiemmin palveluiden arvosanat olivat vähintään 1,5 numeroa korkeammat.
Yleisradion tulos puolestaan oli nyt sama 7,9 kuin vuotta aiemmin. Sanomalehtien vuoden takainen arvosana 7,4 oli noussut hieman 7,5:een.
Samassa tutkimuksessa on kysytty jo usean vuoden ajan suomalaisten mielipiteitä sosiaalisessa mediassa julkaistavaan mainontaan. Uusimman tuloksen mukaan 66 prosenttia suomalaisista 15–74-vuotiaista pitää mainontaa sosiaalisessa mediassa ärsyttävänä.
Määrä on noussut tasaisesti vuodesta 2014, jolloin tätä mieltä oli puolet suomalaisista. Ärsyyntyneitä on eniten ikäryhmässä 15–34-vuotiaat, joille kohdennetaan eniten mainontaa sosiaalisessa mediassa.
Vuonna 2013 joka neljäs suomalainen koki, että sosiaalisella medialla on merkittäviä kielteisiä vaikutuksia heidän elämäänsä. Nyt tulos oli kasvanut yli 40 prosenttiin. Lisäksi lähes puolet suomalaisista sanoi olevansa kyllästynyt sosiaaliseen mediaan.
Sosiaalisen median palveluista tämän hetken käytetyin on tasaisesti kasvanut pikaviestisovellus WhatsApp. Sitä ilmoittaa käyttävänsä säännöllisesti 70 prosenttia suomalaisista.
Toiseksi sijoittuu 60 prosentilla Facebook, jonka käyttäjämäärät olivat suurimmillaan vuonna 2015. Nyt Facebookin käyttäjiä on kahdeksan prosenttiyksikköä vähemmän kuin tuolloin. Snapchat on menettänyt käyttäjistään vielä suuremman osan eli kymmeneksen.
IRO Researchin tekemään Yhteisöllistyvä media -tutkimukseen vastasi kuluttajapaneelissa tuhat ihmistä loka-marraskuussa. Otos painotettiin vastaamaan 15–74-vuotiaita suomalaisia valtakunnallisesti.