Satamiin laajeneva AKT:n ylityö- ja vuoronvaihtokielto saa merkittäviä seurauksia
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto (AKT) aloittaa maanantaina laajennetun ylityö- ja vuorojenvaihtokiellon sopimusaloillaan.
Toimet ovat voimassa 28. lokakuuta asti ja koskevat muun muassa satamia.
AKT perustelee toimia hallituksen suunnitelmalla heikentää alle kymmenen hengen yritysten työntekijöiden irtisanomissuojaa.
– AKT ei hyväksy jäseniinsä kohdistuvaa työsuhdeturvan heikennystä eikä ylipäätään työntekijöiden eriarvoista kohtelua lain edessä ja vaatii hallitusta lopettamaan syrjivän ja työntekijöitä nöyryyttävän lakiesityksen valmistelun, liitto ilmoittaa.
Satamia koskevat toimet saavat tuntuvia seurauksia, sanoo Satamaoperaattorien toimitusjohtaja Juha Mutru.
– Se aiheuttaa merkittävää vahinkoa, koska satamien työajat ovat jäykät. Ylityötä tehdään keskimäärin 10 prosenttia työajasta. Pääosin työ tehdään kaksivuorotyönä maanantaista perjantaihin ja lauantaisin on aamuvuoro. Käytännössä suuri osa viikonlopusta tehdään ylityönä, Mutru sanoi STT:lle.
Myös iltavuorojen päätteeksi on usein tarvetta ylitöille.
– Voi olla, että iltavuoron loppuessa pitäisi saada joku laiva lastattua loppuun, niin sitten tulee tällaisia, Mutru harmitteli.
Lisää ongelmia syntyy Mutrun mukaan siitä, että ylityö- ja vuoronvaihtokielto on määritelty useiden viikkojen mittaiseksi.
Uusina aloina ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon liittyvät ahtausalan, terminaalialan, huolinta-alan, öljytuotealan, ilmailuhuoltoalan, Airpron, matkustamohenkilökunnan ja matkatoimistoalan työehtosopimusten työntekijät.
AKT:n hallitus tarkastelee tilannetta uudelleen loka-marraskuun vaihteessa ja saattaa silloin jatkaa ylityö- ja työvuorojen vaihtokieltoa.
– Muitakaan työmarkkinoiden käytettävissä olevia järjestöllisiä toimia ei rajata hallituksen vastaisen toiminnan ulkopuolelle, jos tilanne sitä jatkossa edellyttää, AKT ilmoitti tiedotteessaan.
Aiemmin AKT on aloittanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellot muun muassa kuorma-autoalalla, linja-autoalalla ja huoltokorjaamoalalla.