Rahtarit ja SKAL sanoutuvat irti Convoy-mielenosoituksesta – "Keinomme ovat erilaiset", sanoo SKAL:n Anssi Kujala
Raskaan kumipyöräliikenteen järjestöt SKAL ja Rahtarit ry sanoutuvat irti Helsinkiin perjantaille odotetusta Convoy -mielenilmauksesta.
Rekkamielenilmauksen tavoitteena on poistaa kaikki koronarajoitukset, vähentää polttoaineverotusta puolella ja erottaa Suomen hallitus.
Rahtarit ry korostaa Facebookissa, että järjestö ei ole missään tekemisissä Convoy -mielenosoituksen kanssa.
– Pyydämmekin, että jos olet mahdollisesti osallistumassa mielenosoitukseen, ottaisit autostasi kaikki Rahtarit ry:n tunnusmerkit pois, sekä myös niin, että sinulla ei ole Rahtarit ry:n logolla varustettua vaatetusta päällä väärinkäsitysten ehkäisemiseksi, Rahtarit ry:n puheenjohtaja Juha Nyberg vetoaa.
SKAL:n toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo Suomenmaalle, ettei lähde arvioimaan sitä, ketkä tosiallisesti ovat mielenilmauksen takana, toteutuuko se aiottuna ja onko mukana kuorma-autoja tai kuljetusyrittäjiä.
– SKAL ei mukana ole, enkä ole havainnut, että sellaisia esityksiä aidosti tulisikaan jäsenistöstämme.
Kujalan mukaan vaatimus hallituksen erosta oli ilmaantunut Convoy-ryhmän kolmanneksi tavoitteeksi ilmeisesti vasta tällä viikolla, eikä SKAL ole sitä vaatimassa.
– Pyrimme vaikuttamaan hallituksen toimintaan muuten kuljetusyrittäjille tärkeissä asioissa, Kujala painottaa.
Kujalan mukaan esimerkkimaassa Kanadassa syynä mielenosoitukselle oli maan rekkakuskeille asettama rokotepakko, mikäli he kulkevat rajan yli.
– Vaihtoehtona siellä on testi ja karanteeni aina Kanadaan palatessa.
Convoy Finlandin yhtenä tavoitteena on laskea polttoaineen hintaa, mikä on sinänsä ollut myös SKALin päämääränä.
– Edistämme näitä tavoitteita normaalein yhteiskuntavaikuttamisen keinoin joka päivä muun muassa tapaamalla hallituksen ministereitä ja muita päättäjiä, Kujala sanoo.
Convoy Finland 2022 -mielenilmaukseen on kaivattu mukaan kuorma-autoja, joita käytettäisiin tukkimaan Helsingin keskusta ja etenkin eduskuntatalon ympäristö perjantai-iltana. Esikuvana on Kanadan mielenilmaus ”Freedom Convoy 2022”, johon otti osaa tuhansia kuorma-autoja.
Raskaan liikenteen ammattilaisten Raskassarja-lehden mukaan Convoy-ryhmän Facebook-sivut keräsivät vajaassa viikossa yli 50 000 jäsentä.
Ryhmän alustavan ennakkokyselyn mukaan perjantaiseen mielenilmaukseen ilmoitti tulevansa puoli- ja täysperävaunulla tai pelkällä nupilla yhteensä 69 henkilöä. Omalla bussilla sanoi tulevansa 23 ja traktorilla 26. Suurin osa eli 699 ilmoitti tulevansa paikalle henkilöautolla.
Kysely on kuitenkin alustava, ja todellinen osallistujamäärä selviää vasta paikan päällä. Joka tapauksessa poliisi on ennakoinut tapahtuman aiheuttavan merkittävää ja pitkäaikaista liikennehaittaa.
Helsingin keskustassa on voimassa raskaan liikenteen rajoitusalue, eikä pitkille ajoneuvoille ole myönnetty erityislupia.
Rajoitusalue kattaa koko eteläisen Helsingin, Paciuksenkatu – Nordenskiöldinkatu – Teollisuuskatu -linjalle asti lukuun ottamatta Länsisatamaa, Eteläsatamaa ja Katajanokkaa.
Rajoitus ei koske linja-autoja. Yli 12 metriä pitkät ajoneuvot tarvitsevat erityisluvan ajaakseen Helsingin kantakaupungin rajoitusalueella.