“Pyöräilyfanaatikkokin vaihtaa susiturkkiin“ – Kärnä ihmettelee, mihin työmatkapyöräilyn kannattajat ovat kadonneet

Liikenne

Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä ihmettelee tiedotteessaan, missä ovat kaikki työmatkapyöräilyn kannattajat nyt, kun talvi on saapunut toden teolla myös Etelä-Suomeen.

– Kansalaisille on vakuuteltu monella suulla työmatkapyöräilyn onnea ja autuutta sekä kaupattu kaikenlaisia kalliita sähköavusteisia pyöriä ja muita tätä liikkumismuotoa helpottamaan. 

Lisäksi Kärnä muistuttaa, että uusia päällystettyjä pyöräteitä on rakennettu kaupunkeihin suurella rahalla.

– Miten tuota infrastruktuuria käytetään nyt, kun lumi on peittänyt maan ja pakkasta on sen verran, että pyöräilyfanaatikkokin vaihtaa pyöräilypukunsa susiturkkiin ja pyöräilyshortsinsa villahousuihin?

Kärnä kehottaa pohtimaan, olisiko Suomen kaltaisessa maassa sittenkin parempi investoida enemmän tiestöön kuin erillisiin pyöräteihin.

– Ne jotka sillä pyörällä välttämättä haluavat ajaa, ajavat sillä kyllä tavallisen tienkin reunassa. Erillisiä pyöräteitä toki tarvitaan niitäkin, mutta missään tapauksessa niitä ei kannata joka paikkaan rakennella, kuten jotkut näyttävät haaveilevan. 

Kärnä huomauttaa, ettei työmatkapyöräily ole aito vaihtoehto maaseudulle.

– Tarvitsemme ratkaisuja, joilla autoilun kustannuksia voidaan painaa alas siellä, missä se on ainoa vaihtoehto liikkumiseen. 

Kommentit (4)

  • Lukija55

    No mitkä ovat Kärnän ratkaisut?

  • RANTAKANGAS EETU

    Ei ole tainnut Kärnä kokeilla talvifillarointia. Ehdottomasti paras tapa liikkua talvella, ei tarvitse istua kylmään autoon tai odotella bussia paikallaan kylmissään. Kevyt polkeminen pitää lämpöisenäkin ihan eri tavalla. Ihan normaaleissa vaatteissa tänäänkin poljin, eikä se mitään trikoita vaatinut. Välihousut ja villapaita hupparin alle sekä talvitakki riitti ihan hyvin. Lisäksi ohuet villahanskat ja nahkahanskat. Pyörä oli sähköfillari, niin ei tullut edes hiki, mutta liikettä sai sen verran että pysyi lämpimänä.

    Skrapatkoot Kärnä vain sen kylmän autonsa laseja ja päristelkööt kylmällä autolla ensimmäisen vartin, jonka jälkeen tulee niin kuuma että pitäisi kesken matkan pysähtyä purkamaan vaatekerroksia päältään. Minä menen fillarilla ovelta ovelle ilman mitään talveen liittyvää säätämistä kuten kesälläkin. Sisälle saapuessa pitää riisua yhdet housut(jos aikoo viipyä sisätiloissa yli pari tuntia, vasta silloin alkaa tulla turhan kuuma) ja pari vetoketjullista vaatetta. Joku voisi kutsua Kärnän Ouluun tutustumaan talvifillarointiin. Siellä poljetaan saman verran vuoden ympäri. Ei se vaadi muuta kuin sen, että tiet aurataan kelvollisesti. Ja nekin fillaroijat ovat pois viemästä tilaa autoteiltä, niin Kärnä pääsee ajamaan ilman ruuhkia kylmissään sujuvasti. Jos puoli maata ei ole ajanut peltikolareita.

  • TUOMINEN SOILE

    Täällä ollaan, ja aivan kuten kansanedustaja tuossa totesi: jos ei kevyen liikenteen väylistä (tai pyöräilyväylistä teidän paremmissa kaupungeissa) pidetä huolta, niin pääväylä on ja kutsuu! Elämä on valintoja – sitä on niin polkupyöräilyyn perustuva seutukaupunkilaisuus kuin monipaikkainen helsinkiläis-turkulaislappalainenkin elämäntapa. Arvovalinta kai maksaa kumpaan mielii, ennemmin kai rahaa kuin hengen.

    Mikko on hyvä ja koettaa joskus, miltä tuntuu talvipyöräily susiturkissa (ei sillä, että koettanut olisin, toppapuku ehkä pohjolaisittain hakusessa, mene ja tiedä…). Siinä tulee meinaan vähemmälläkin vaatetuksella hiki, vaikka kuinka pakkanen eteläisimmilläkin piireillä paukkuisi! Terveisin pakkastalvesta ilahtuva (vielä) keskustalainen elämäntapapyöräilijä.

  • TUOMINEN SOILE

    Suomi tarvitsee uuden puolueen. Ei Sinimustaa liikettä, vaan poliittiseen keskustaan sijoittuvan ei-maalaisliiton. Suomen suurimpia äänestäjäryhmiä jo toisessa polvessa ovat kaupungistuneet, perusarvoiltaan keskustalaiset, joille ei tällä erää ole poliittista kotia.

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen