Poliisi: Valvonta paljasti aiempaa enemmän puutteita raskaan liikenteen kaluston kunnossa – "Muutosta parempaan ei ole tapahtunut"
Poliisin viime viikolla suorittama tehovalvonta paljasti aiempaa enemmän puutteita raskaan liikenteen kaluston kunnossa Suomessa, Poliisihallitus kertoo tiedotteessaan.
– Valvonnan tuloksissa kiinnittää erityisesti huomiota se, että tarkastusmäärään suhteutettuna raskaassa kalustossa havaittiin epäkuntoisuuksia aiempaa enemmän, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta sanoo tiedotteessa.
– Esimerkiksi niiden ajoneuvojen määrä, joiden matka keskeytettiin kokonaan, kasvoi.
Viikon kestäneen valvontajakson aikana poliisi määräsi seuraamuksia epäkunnossa olevasta kalustosta lähes 60 eri tapauksessa. Yhteensä 14 tapauksessa poliisi määräsi ajoneuvon matkan keskeytettäväksi kokonaan kaluston huonon kunnon vuoksi.
Poliisi tarkasti viime viikolla yhteensä noin 1300 raskasta ajoneuvoa ympäri Suomen. Tarkastetuista ajoneuvoista noin 15 prosenttia oli ulkomaisia.
Ajo– ja lepoaikarikkomuksia paljastui valvonnassa yhteensä 140 kappaletta. Lisäksi 25 tapauksessa ajopiirturia ei ollut käytetty lain edellyttämällä tavalla. Ajopiirturit ovat pakollisia laitteita kuorma- ja linja-autoissa. Piirtureista selviää, kuinka nopeasti ajoneuvolla on ajettu tietyllä matkalla. Ajopiirtureiden avulla seurataan, ovatko kuljettajan työ- ja taukoajat olleet lain mukaisia.
Poliisin mukaan ajo- ja lepoaikarikkomusten määrä oli valvonnassa ”liian suuri” suhteessa tarkastettujen ajoneuvojen määrään.
– Muutosta parempaan ei ole tapahtunut toivotulla tavalla, Onninen sanoo tiedotteessa.
Poliisi havaitsi valvonnassa ongelmia myös ajoneuvojen kuormissa. Kuormat oli varmistettu puutteellisesti noin 60 tapauksessa. Liian suuria kuormia tuli ilmi puolestaan 26 kappaletta. Lisäksi 11 kuljettajaa oli liikkeellä ilman riittävää ajo-oikeutta.
Yhteensä poliisi määräsi valvonnassa 280 eri seuraamusta. Poliisin mukaan määrä oli suhteessa sama kuin vastaavalla valvontajaksolla viime vuonna. Osalle kuljettajista määrättiin useampi kuin yksi rikeseuraamus.