Myyntidata kertoo tämän kesän erikoisuudesta – kuin korona-aikana
Suomalaiset ovat innostuneet leipomisesta ja sisustamisesta. Viileä ja satainen alkukesä on saanut useimmat pysymään tavallista enemmän sisällä, ja se näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella sisätekemiseen liittyvien tuotteiden myynnissä.
Viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia myös pakastealtaalle.
– Pakasteiden myynti kasvaa, kun ruokaa laitetaan enemmän sisätiloissa ja viileämpi keli helpottaa pakasteiden kuljettamista kotiin tai mökille, myyntipäällikkö Juhani Haara S-ryhmän marketkaupasta kertoo.
Monella on muistissa korona-ajan leivontainnostus. Kun suomalaiset jäivät pandemian alkukuukausina suurin joukoin kotiin, aikaa esimerkiksi leipomiselle alkoi löytyä hyvin. Nytkin sisätiloissa oleminen näkyy.
– Makeisten ja leipomotuotteiden kysyntä on tänä kesänä ollut kasvussa, ja ovatpa viileät säät saaneet suomalaiset alkukesästä myös itse leipomaan edellisvuotta enemmän. Tämä on näkynyt esimerkiksi jauhojen ja muiden leivonta-aineiden myynnin kasvussa, Haara sanoo S-ryhmän tiedotteessa.
Sisustustuotteiden kysyntä Prismassa on alkukesästä kasvanut yli 40 prosenttia ja myös sauna- ja takkatuotteiden sekä halkojen kysyntä on kasvanut selkeästi alkuvuoteen nähden, Prisman kodin myyntipäällikkö puolestaan Matti Viitanen avaa.
Tunnelmaa on viileämmällä kelillä luotu esimerkiksi kynttilöillä. Kesäkuussa kynttilöitä myytiin S-ryhmän ruokakaupoista lähes 20 prosenttia enemmän kuin viime kesänä. Käsityötuotteidenkin kysyntä on Viitasen mukaan kasvanut lähes 20 prosenttia.
– Myös konsolipelaamisen myynti on kasvanut touko-kesäkuussa noin 60 prosenttia.