Miljardiradat on jäädytettävä, vaatii Annika Saarikko – säästetty minuutti maksaisi satoja miljoonia, keskustajohtaja muistuttaa
Miljardiluokan ratahankkeet on laitettava jäihin sekä taloudellisesti että ilmastollisesti tuhoisina, vaatii keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko.
– Aika on rahaa. Oikein paljonkin rahaa. Tarkalleen ottaen minuutti maksaa 331 miljoonaa euroa. Niin paljon konsulttien mukaan maksaisi, jos juna viilettäisi metsien ja peltojen halki Helsinki-Vantaan lentokentältä suoraan Tampereelle, Saarikko huomauttaa kannanotossaan.
Konsulttiyhtiö Finnish Consulting Groupin mukaan Tampereen ja Helsingin välille kaavaillun Suomiradan oletettu matka-aikasäästö maksaisi noin 331 miljoonaa euroa minuutilta, jos matka-aika olisi noin kuusitoista minuuttia parannettua päärataa nopeampi.
Saarikon mukaan yhteensä tarvittaisiin noin seitsemän miljardia veroeuroja, jotta Helsinkiin veisi kolme uutta raideyhteyttä.
– Päälle sitten muut kulut, kuten matkustajille kallistuneet matkaliput, Saarikko muistuttaa.
Saarikko sanoo, että ymmärtäisi hankkeita paremmin, jos ylimääräistä rahaa olisi.
– Mutta kaikki tietävät, ettei ole. Raiteet rakennettaisiin velaksi – ja vielä nousevin koroin.
Saarikko sanoo, että hyväksyisi raidehankkeet, jos ne olisivat taloudellisesti kannattavia.
– Sitä ne eivät ole. Verolasku tulisi kaikille, hyöty harvoille.
Saarikon mielestä junien kohdalla on saatava alkuun edes netti kuntoon.
– Onhan se kumma, etteivät nettiyhteydet vieläkään pelitä sujuvasti.
Keskustajohtajan mukaan raidemiljardeja ei voi perustella ilmastotekonakaan. Ilmastovaikutukset olisivat kyllä valtavat, mutta valtavan negatiiviset. Päästöjen kuittaamiseen voisi mennä jopa 300 vuotta.
– En hämmästele, että punavihreät ajavat miljardiraiteita. Mutta sitä ihmettelen, että perussuomalaiset ja kokoomuskin ovat tätä resiinaa vauhtiin pumppaamassa. Mistä he ovat ottamassa rahat? Kokoomuslaisten ja perussuomalaisten vaalisuut sanovat yhtäältä että talous laitetaan kuntoon, toisaalta että rahaa on kaikkeen. Uuteen ja vanhaan. Se on liian hyvää ollakseen totta.
Saarikko muistuttaa, että miljardien upottaminen uusiin ratoihin toisi ikuisen rospuuttoajan Suomen teille. Nykyisissä teissä ja raiteissa on korjausvelkaa jo lähes kolme miljardia euroa.
– Ensin on saatava kuopat tasoitettua, estettävä uusien syntyminen ja hoidettava väylien normaalit kehittämistarpeet ennen kuin uusista miljardiraiteista voidaan haaveilla. Rahankäytössä täytyy tehdä valintoja. Haitta rapistuvista teistä ja raiteista on mittava niin ihmisille kuin yrityksille, keskustajohtaja summaa.