Kuntien tehtäviä voidaan jatkossa eriyttää, linjaa valtioneuvoston selvitys
Perustuslaki ei estä, että kuntien tehtävistä säädettäisiin keskenään eri tavoin, linjaa valtioneuvoston teettämä selvitys.
Siinä havaittiin, että Suomen perustuslaki ei estä lainsäätäjää säätämästä kuntien tehtävistä tavalla, jossa joidenkin kuntien tehtäväkenttä muodostuu muihin nähden erilaiseksi.
Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti reunaehtoja, joita perustuslaki tarjoaa kuntien tehtävien eriytymiselle.
Selvitysryhmässä ollut Turun yliopiston julkisoikeuden professori Juha Lavapuro arvioi, että tutkimuksen keskeinen anti onkin juridisesti varma tieto siitä, että erillisratkaisut ovat periaatteessa perustuslain kannalta mahdollisia.
Lavapuron mukaan kuntien tehtävien eriytyminen kytkeytyy keskeisesti sote-keskusteluihin.
– Sote-uudistuksen kohdalla on usein sanottu, että perustuslaki estää kaiken. Tällaista kuntien tehtävien eriytymistä se ei ainakaan estä, Lavapuro kertoo.
Hänen mukaansa erillisratkaisut voisivat mahdollistaa muun muassa sen, että sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut voidaan paremmin turvata.
Esimerkkinä palveluiden turvaamisesta hän mainitsee Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri Husin pilkkomisen.
– Jos näyttää siltä, että Husin pilkkominen osiin johtaa erikoissairaanhoidon vaarantumiseen, pitää silloin pyrkiä toisen tyyppisiin ratkaisuihin, joissa tällaista ei tapahdu.
Kunnilla on ollut samanlaiset lakisääteiset velvoitteet riippumatta kuntien koosta ja esimerkiksi väestöpohjasta.
Tällainen kaavamaisuus on johtanut sekä alueellisiin ongelmiin kuntien lakisääteisten tehtävien toteuttamisessa että vaihteluun kunnallisen itsehallinnon tosiasiallisessa merkityksessä.
Lavapuron mukaan tähän asti on ajateltu, että esimerkiksi jokin Itä-Suomen kunta on periaatteessa samassa asemassa kuin eteläisen Suomen kaupungit.
Niinpä nykyinen järjestelmä on johtanut myös alueellisiin eroihin sote-palveluiden todenmukaisessa saatavuudessa ja turvaamisessa.
Vaikka kuntien lakisääteiset velvoitteet eriäisivät toisistaan, pitää niiden silti vastata vaatimuksia, joita perustuslaki asettaa itsehallintoalueille.
Perusoikeuksien toteutuminen on kuntien tehtäviä eriytettäessäkin turvattava lailla.
Muun muassa ihmisten erilaiselle kohtelulle on osoitettava perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävät perusteet.
Samalla on myös otettava huomioon esimerkiksi kielellisten oikeuksien toteutuminen, jos järjestelyn seurauksena alueen suomen- tai ruotsinkielisen väestön mahdollisuudet saada sote-palveluja omalla kielellään jäävät heikommiksi kuin jossain vaihtoehtoisessa aluejakomallissa, valtioneuvosto linjaa.