Keskustan Mattila, Pylväs ja Rantakangas tyytyväisiä: Kasitie runkoväylien joukkoon – Ala-Nissilä ja Anttila iloitsevat Toijalan-radasta
Keskustan kansanedustajat Hanna-Leena Mattila, Juha Pylväs ja Antti Rantakangas ovat tyytyväisiä liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) julkistaman pääväylien palvelutasoasetuksen sisältöön, jossa Turusta Tornioon ulottuva Valtatie 8 nostetaan myös Kokkolan ja Oulun väliseltä osuudeltaan runkoväylien joukkoon. Asetuksessa määritellään valtakunnallisesti merkittävät pääväylät ja niiden palvelutaso.
– Pääväylät yhdistävät valtakunnallisesti ja kansainvälisesti suurimmat keskukset ja solmukohdat sekä palvelevat erityisesti elinkeinoelämän kuljetuksia ja valtakunnallista pitkämatkaista liikennettä. Maanteiden ja rautateiden pääväylät ulottuvat myös kaikkiin maakuntakeskuksiin, pohjoispohjalaisedustajat sanovat.
Saadun palautteen jälkeen asetusluonnokseen tuli muutoksia, joista eräänä Valtatie 8:n osuus Kokkola-Oulu nostaminen myös pääväylätasoon, Mattila, Pylväs ja Rantakangas kertovat tiedotteessaan.
– Tason korotusta puolsivat alueen merkittävät suur – ja energiateollisuuden liikennemäärät sekä vilkas matkailu – ja henkilöliikenne. Valtatie 8 on osa Euroopan laajuista liikenneverkkoa.
Varsinaissuomalainen keskustaedustaja Olavi Ala-Nissilä iloitsee omassa tiedotteessaan etelän kasvukolmion kannalta tärkeänä pitämästään Turku–Toijala-rataan laitettavista satsauksista.
– On hienoa, että elinkeinoelämän toiveita ja maakunnallisia sekä seudullisia toiveita on kuultu. Toijala-radan nouseminen runkoverkkoon yhdeksi Suomen pääväylistä on suuri saavutus maakunnalle. Toijala-rata on merkittävä tavaraliikenteen väylä ja olennainen osa etelän kasvukolmiota. Se on Varsinais-Suomen ainoa tavaraliikenteen väylä pääkaupunkiseudulle ja sisämaahan. Toijala-radan kehittäminen on olennaista Turun, Tampereen ja Helsingin alueelle muodostuvalle tunnin työssäkäyntialueelle myös henkilöliikenteen osalta, Ala-Nissilä toteaa.
Samoin keskustan hämäläisedustaja Sirkka-Liisa Anttila pitää Toijalan-rataa erityisesti Lounais-Hämeen kannalta tärkeänä.
– Rautatie kulkee tällöin Humppilan, Forssa-Matkun ja Urjalan kautta. Pääväylien hoitotakuu on niin ikään erittäin tärkeä seutukunnan ihmisille sekä elinkeinoelämän kuljetuksille.
Anttila pitää tosin valitettavana sitä, että valtatie 10 jäi pois runkoverkosta.
– Sen sijaan valtatie 2 Helsinki-Pori yhteysvälin saaminen runkoverkkoon on erittäin arvokas asia. Samoin tärkeä asia on valtatie 9 Turku-Niirala kuuluminen kokonaisuudessaan runkoverkkoon.
Juttua täydennetty klo. 14.47 Sirkka-Liisa Anttilan tiedotteen perusteella.