Junaliikenteen "työrauhan palauttamiseksi tapahduttava jotain konkreettista"
Junaliikenteen työrauhan palauttamiseksi ”on tapahduttava jotain konkreettista” VR:n henkilöstöpolitiikassa, sanoi Helsingin veturinkuljettajien ammattiosaston puheenjohtaja Lassi Narinen STT:lle perjantaina iltapäivällä.
Huomattava osa VR:n matkustaja- ja tavaraliikenteestä jäi koko maassa ajamatta perjantaina veturinkuljettajien mielenilmauksen vuoksi.
– Tässä kohtaa meillä ei ole suunnitelmissa uusia toimia. Tilanne on kuitenkin tulenarka, Narinen lisäsi.
Veturinkuljettajia edustavan ammattiliitto Rautatiealan Unionin (RAU) mukaan mielenilmaus oli vastalause VR:n henkilöstöpolitiikalle.
RAU:n mukaan VR on voimassa olevaa työehtosopimusta rikkoen vierittänyt työtehtäviä tehtäväksi vapaa-ajalla ja on toteuttanut työtehtävien jakamisen syrjivällä tavalla.
Helsingin, Riihimäen ja Oulun veturinkuljettajat tiedottivat torstaina, että junat jäävät heiltä ajamatta perjantaina. Mielenilmaukseen liittyi torstain aikana veturinkuljettajia eri puolilta Suomea.
VR:n viestintäjohtaja Tatu Tuominen arvioi, että perjantain liikenteen supistuminen vaikutti tuhansiin junamatkustajiin. Näin siitä huolimatta, että vaikutukset eivät korona-aikana ole aivan yhtä suuret kuin ne olisivat normaalitilanteessa.
Tavallisesti VR ajaa noin tuhat matkustajajunaa päivässä, mutta korona-aikana määrät ovat jonkin verran pienempiä. Lisäksi matkamäärät ovat koronan vuoksi noin 60 prosenttia tavallista vähäisempiä.
Osa perjantain junavuoroista pystyttiin Tuomisen mukaan ajamaan, koska kaikki veturinkuljettajat eivät osallistuneet RAU:n mielenilmaukseen. Suurin osa veturinkuljettajista oli siinä kuitenkin mukana.
Myös Helsingin seudun liikenteen HSL:n kaikki lähijunaliikenne jäi ajamatta perjantaina.
VR ja HSL eivät järjestäneet perjantaina junien pysähtymistä korvaavaa liikennettä. HSL myös kehotti välttämään perjantaina ylipäänsä joukkoliikennettä, koska busseihin odotettiin muodostuvan ruuhkaa.
Mielenilmauksen ajalle ostetut VR:n junaliput voi kuluitta joko peruuttaa tai vaihtaa käytettäväksi toisena ajankohtana.
Edellisen kerran Helsingin ja Riihimäen veturinkuljettajat pitivät mielenilmauksen maaliskuun puolivälin tienoilla.
Tuolloin RAU sanoi, että työtaistelutoimi oli vastalause VR:n tekemälle sopimusrikkomukselle sekä vakiintuneiden työehtojen yksipuoliselle muuttamiselle.
Mielenilmauksen taustalla oli maaliskuussa edellisen kevään HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutus, jonka VR halusi voittaa.
VR:n henkilöstöjohtaja Timo Koskinen sanoi maaliskuussa STT:lle, että VR:n ”tarjoukseen viedyissä elementeissä on erilaisia asioita, joista meillä on eriäviä näkemyksiä veturinkuljettajien kanssa”.