Kauppa on mielestään aina oikeassa
Ennen oli sanonta, ”asiakas on aina oikeassa”. Tilanne on muuttunut päälaelleen, kauppa on nyt aina oikeassa.
Se on luonut meille uusia tarpeita, pystyy tuotteiden sijoittelulla ja markkinoinnilla valitsemaan asiakkaan puolesta ja on hamunnut lisää valtaa elintarviketeollisuuden ja ruuantuottajien kustannuksella. Tämän kaiken on myös kilpailuviranomainen siunannut.
Nyt sitten kauppa haluaa itselleen alkoholin myynnin ja on tiukasti viestinyt lääkejakelunkin saamista hyllyilleen apteekeilta.
Suomessa on maailman keskittynein ja kannattavin päivittäistavarakauppa ja tämä näkyy elintarvikejärjestelmän muiden osien nääntymisenä ja alkutuotannon kannattavuuden rajuna alentumisena.
Ottamatta lainkaan kantaa alkoholi- tai lääkejakelupolitiikkaan, kaupalle ei pidä antaa enään yhtään lisävaltaa, vaan elinkeino- ja kauppapolitiikkaa pitää päinvastoin tervehdyttää.
Myös jauhelihan puutteet hyllyssä on selkeä osoitus, ettei elintarvikemarkkinat toimi niin kuin markkinataloudessa pitäisi toimia. Tuotteiden puutteen pitäisi nostaa hintaa, mutta näin ei tapahdu.
Päin vastoin on käynyt, tuottajahinnat on painettu kaupan ylivallan toimesta EU:n alhaisimmalle tasolle. Tuottajat eivät vain pysty nykyisillä tuottajahinnoilla ylläpitämään tuotannon volyymia, tarvittavista investoinneista puhumattakaan. Jos markkinatalous toimisi, niukkuus nostaisi tuottajahintoja, mutta näin ei ole tapahtunut. Kaupan omat merkit ovat myös kasvattaneet merkittävästi kaupan valtaa ja valuvat nyt myös julkisiin ruokahankintoihin.
Vahvimmalla toimijalla on aina myös suurin vastuu markkinoiden toiminnasta. Nyt tuota vastuuta kauppa ei kanna.
Myös kilpailuviranomaisten on välttämätöntä tarkastella linjauksiaan ja pitää huolta terveestä markkinasta. Se pitää edelleen jääräpäisesti kiinni mm. vuosikymmenten takaisesta kivi-maito–päätöksestään, vaikka tilanne markkinoilla on muuttunut täysin.
Kyse on myös huoltovarmuudesta ja kokonaisturvallisuudesta ja tämä on vastuullisen elintarvikemarkkinan kulmakivi. Ilman kannattavaa maataloutta huoltovarmuutta ei ole.
Kauppa ei ole aina oikeassa, mutta täysin ylivoimainen se elintarvikemarkkinoilla kyllä on. Tilanne vaatii ripeitä ja tuntuvia muutoksia, niin kaupalta, kilpailuviranomaiselta, elintarviketeollisuudelta kuin maan hallitukseltakin.
Tässä on keskustalla paikka ottaa vahvaa roolia. Meidän tavoite on aina ollut ja on elävä maaseutu ja kannattava maatalous.