Huoltaja-säätiö kanteli oikeuskanslerille ministeri Rydmanin tutkimusrahoituspäätöksestä
Huoltaja-säätiö on tehnyt oikeuskanslerille kantelun sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydmanin (ps.) tekemästä sosiaalityön tutkimushankkeiden rahoituspäätöksestä. Säätiön mukaan ministeri poikkesi päätöksessään laissa säädetyistä arviointiperusteista, mikä vaarantaa hakijoiden yhdenvertaisen kohtelun.
Huoltaja-säätiön hallituksen puheenjohtaja Marja Heikkilä ja säätiö katsovat, että ministerin toiminta loukkaa hyvän hallinnon, yhdenvertaisuuden sekä vertaisarviointiin perustuvan tutkimusrahoituksen periaatteita.
Säätiö pyytää oikeuskansleria tutkimaan, onko ministeriön päätös hallintolain, valtionavustuslain tai sosiaalihuoltolain vastainen.
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) tiedotti aiemmin tällä viikolla myöntäneensä noin neljä miljoonaa euroa sosiaalityön yliopistotasoiseen tutkimukseen. Jaettavaa rahaa olisi hakuilmoituksen mukaan ollut tarjolla enimmillään noin kahdeksan miljoonaa euroa.
Ministeri Rydman kommentoi ratkaisuaan viestipalvelu X:ssä ja kertoi käyneensä tutkimussuunnitelmat itse läpi. Rydman myönsi hylänneensä puolet niistäkin hakemuksista, joita oli esitetty hyväksyttäviksi.
Huoltaja-säätiö muistuttaa tiedotteessaan, että sosiaalihuoltolain mukaan valtion rahoitusta voidaan myöntää hankkeille, jotka vastaavat asetettuja painoalueita ja jotka on vertaisarvioitu. Säätiön näkemyksen mukaan ministerin käyttämä perustelu ”perusteltavuudesta valtiontalouden tilanteessa” sivuuttaa laissa edellytetyt tavoitteet, jotka oli jo etukäteen ilmoitettu hakijoille.